De kracht van storytelling bij marketing
Ben je van plan om binnenkort een onderneming te starten of zit je al een tijdje in de ondernemerswereld? In beide gevallen weet je ongetwijfeld dat het bijzonder belangrijk is om klanten te werven. Ze zijn immers de zuurstof van je onderneming. Toch is het in deze tijd best lastig om je klantenkring te vergroten, omdat steeds meer mensen besluiten om een bedrijf op te richten.
Gelukkig kun je dan de hulp inschakelen van een online marketing bureau in Nijmegen. Ben je in Duitsland actief? Dan je kun je ook kiezen voor campagnes online marketing in Duitsland. Bij marketing worden verschillende technieken gebruikt. Een krachtige techniek binnen de marketing is storytelling. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende voordelen van storytelling.
Verhalen worden goed onthouden
Denk je soms nog wel aan die ene docent die prachtige verhalen kon vertellen? Dan ben je ongetwijfeld niet de enige, want mooie verhalen worden lang onthouden. Binnen de marketing is dat natuurlijk zeer bruikbaar. Je wilt als bedrijf namelijk opvallen binnen je branche. Je moet niet alleen goede producten verkopen of een uitstekende service verlenen. Tegelijkertijd is het ook belangrijk om mensen aan je te binden. Met goede verhalen blijf je langer in het geheugen. Dit komt omdat onze hersenen de structuren van verhalen waarderen.
Vertrouwen creëren met storytelling
Het is belangrijk voor bedrijven om vertrouwen te creëren. Met storytelling kom je in de eerste plaats geloofwaardiger over, omdat je meer van je bedrijf laat zien. Met storytelling doe je dit bovendien op een originele manier.
Storytelling activeert emoties
Wanneer je een goede film kijkt of een prachtige roman leest, dan word je daar ongetwijfeld emotioneel door geraakt. Verhalen raken mensen en daardoor worden de emoties geactiveerd. Die vlieger gaat niet alleen op voor verscheidende kunstvormen, maar ook voor storytelling binnen de marketingindustrie. Wanneer een consument een aangenaam gevoel door je bedrijf krijgt, dan is dit zeer positief. Consumenten zijn dan sneller geneigd om diensten bij je af te nemen of producten van je te kopen.
Hoe werkt storytelling?
In de voorgaande alinea’s hebben we de verschillende voordelen van storytelling besproken. Het is vooral belangrijk om tot de verbeelding te spreken. Daarnaast moet je verhaal consistent zijn. Vergeet ook niet te relativeren. Humor is een bijzonder belangrijk onderdeel van storytelling.