fotografie

Fotografie inzetten als marketinginstrument. Hoe doe je dat?

Published On 5 oktober 2016 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing

In het huidige digitale tijdperk kan het een uitdaging zijn om jouw bedrijf te onderscheiden. Hoe benader je de doelgroep op een juiste manier? En hoe breng je de bedrijfsboodschap zo goed mogelijk over? Een foto is een krachtig visueel middel om een product, evenement of bedrijf mee te promoten. Foto’s kunnen eenvoudig gedeeld worden via het internet of als afgedrukte versie. In dit artikel vertellen we meer over hoe je fotografie kunt inzetten als marketinginstrument.

Voor de promotie van jouw bedrijf

Wanneer het gaat om het promoten van een bedrijf, moet je rekening houden met een aantal eisen. Zo moeten de promotiemiddelen passen bij de huisstijl van het bedrijf, de juiste tekst bevatten én visueel aantrekkelijk zijn. Dit laatste kan gerealiseerd worden door de juiste foto’s te gebruiken. Het kan zowel gaan over een mooie productfoto als een foto van alle medewerkers/team. Hoe mooier en relevanter de foto’s, hoe beter de boodschap van jouw promotionele middel overkomt.

Voor de social media kanalen van jouw bedrijf

Social media kanalen zijn tegenwoordig onmisbaar voor bedrijven. Natuurlijk is het wel belangrijk om dit zo goed mogelijk te benutten. Het posten van mooie foto’s helpt bij het trekken van de aandacht onder de volgers. Zo kun je foto’s plaatsen van ‘achter de schermen’ of nieuwe producten. Goed om te weten: uit onderzoek is gebleken dat 40% van de social media gebruikers eerder geneigd is om interactie aan te gaan met een merk of bedrijf, wanneer zij informatie communiceren middels afbeeldingen.

social media fotografie

 Voor een winactie

Winacties zijn één van de meest effectieve marketingactiviteiten. Wanneer je een winactie voor je bedrijf organiseert, is het belangrijk om een pakkende prijs te kiezen en de actie goed in te richten. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door interactie te creëren met de doelgroep door middel van foto’s. Voorbeeld: vraag deelnemers om een originele en grappige foto in te sturen. Iets dat te maken heeft met jouw bedrijf of diensten/producten. Kies vervolgens de leukste foto’s (en dus winnaars) uit en deel de winnende foto’s op de website en/of via de social media kanalen.

Voor een evenement

Foto’s kunnen ook op een originele en speelse manier ingezet worden tijdens evenementen. Marketingmiddelen zoals brochures en relatiegeschenken verdwijnen al snel in de prullenbak. Foto’s worden daarentegen aan een herinnering gekoppeld en daarom voor een langere tijd bewaard. Voorbeeld: plaats een fotohokje op de locatie van het evenement zodat bezoekers een foto kunnen laten maken. De foto’s (waar natuurlijk jouw bedrijfslogo op staat) kunnen ze meenemen naar huis. Met een fotohokje trekt jouw bedrijf of evenement gegarandeerd de aandacht!

Succes met het inzetten van fotografie als marketinginstrument. Laat je creatieve brein de vrije loop! Leer hier meer over offline marketing.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *