Wat is green marketing en hoe kan je green marketing toepassen?
Green marketing komt steeds hoger te staan op de prioriteitenlijst in het bedrijfsleven. Het groene denken en het milieuvriendelijk handelen van bedrijven komt steeds meer naar voren. Dat is niet gek! We zijn er met zijn allen namelijk steeds beter van bewust dat we zuinig moeten omspringen met onze huidige middelen.
Wat is green marketing?
Green marketing, ook wel duurzame- of eco marketing genoemd, is simpel gezegd de marketing van bedrijven gericht op haar ecologische afdruk en milieuvriendelijk handelen. Bedrijven geven hun imago een boost door de buitenwereld te laten zien hoe ze hun steentje bijdragen aan een duurzame wereld. Een bedrijf kan met green marketing bijvoorbeeld haar milieuvriendelijke manier van inkopen, haar duurzame producten of haar milieuvriendelijk productieproces naar buiten brengen.
Waarom is duurzame marketing belangrijk?
Duurzame marketing wordt steeds populairder, omdat we met zijn allen steeds beter beseffen dat onze natuurlijke bronnen eindig zijn. Om onze toekomstige generaties nét zo te laten genieten als dat wij nu doen, moeten we niet uitsluitend denken in economisch waarde, maar juist ook in ecologische- en sociale waarden. Doordat bedrijven inspelen op deze belangrijke ontwikkeling ontstaat er ook een stukje extra bewustzijn onder de doelgroep. Een nieuwe markt ontstaat dan voor consumenten die groene producten willen hebben, omdat zij ook willen bijdragen! Ten slotte verkrijgen bedrijven die green marketing consistent inzetten meer klantloyaliteit. De positieve merkbeleving en het frisse imago straalt bewustzijn en verantwoording uit naar klanten, wat het voor bedrijven zo super interessant maakt!
Hoe kan je green marketing toepassen voor je eigen business?
Bedrijven kunnen green marketing in allerlei vormen en uitingen toepassen. Ik geef je daarom een aantal voorbeelden, zodat je voor jezelf kunt bekijken hoe jouw business wat groener kan worden!
1. Recycling van je producten
Het recyclen van producten is niets nieuws, maar je ziet er nu wel beter de ecologische meerwaarde van in. Of je de producten terug vraagt na gebruik, restanten ophaalt of een win-actie opzet voor inzameling is aan jou!
2. Hernieuwde energie gebruiken
Windenergie is natuurlijk een geweldig oplossing om het water- en elektriciteitsverbruik van de industrie te verminderen. Deze oplossing is wellicht wel voor de bedrijven die wat meer financiële ruimte hebben.
3. Slim ruilen
Een manier om niet jouw energie ergens anders vandaan te halen, maar je energieverbruik juist te verminderen. Beschik jij al over LED-verlichting?
4. Partners en leveranciers zoeken
Ga samenwerkingen aan met je leveranciers en zorg dat je samen wat groener kunt worden. Vind oplossingen in het logistieke proces of bijvoorbeeld het productieproces.
5. Sharing is caring
Delen is ook een goede eerste stap om wat groener te worden. Maakt jouw bedrijf gebruik van deelauto’s of staat de helft van de auto’s bijna de hele dag stil?
Green sheen voorkomen!
Pas op voor green sheen, ook wel greenwashing. Er zijn helaas altijd bedrijven die roet gooien in het prachtige concept van groene en duurzame marketing. Zo komt het voor dat bedrijven hun imago een ‘groene boost’ geven, terwijl ze zich helemaal niet hard inzetten voor verbetering van het milieu. Het is daarom belangrijk om je publiek te laten zien waar jij waarde aan hecht en met welke stappen je wat groener probeert te worden. Neem ze helemaal mee in je verhaal en laat ze daadwerkelijk kennismaken met jouw verduurzaming.
“Laat zien waarom jij groen bent en hoe jij je steentje bijdraagt”
Meer weten?
Wil je meer tips om green marketing toe te passen binnen jouw eigen werkomgeving en ben je triggered? Laat gerust een reactie achter en volg ons op Facebook en Twitter!