Veel gemaakte fouten bij enquêtes (en hoe ze te voorkomen)

Published On 2 april 2015 | By Steven van Stavoren | Marketing, Online Marketing

Enquêtes zijn super belangrijk voor het doen van onderzoek. Het is namelijk een makkelijke weg voor het ontdekken en toetsen van een mening bij een grotere populatie. Toch worden er heel veel fouten mee gemaakt waardoor de mening niet klopt met de waarheid, of enquêtes niet volledig worden ingevuld. Dit is zonde en moet dus beter.

Validiteit

Een veel gemaakte fout bij enquêteren is dat mensen weten wat voor onderzoek ze willen doen, maar niet focussen op wat voor resultaten uit het onderzoek moeten komen. Wat wil je leren? Zorg dat je hiernaar vraagt en dat je niet onnodige vragen stelt waardoor je (te) lange enquêtes krijgt. Daarnaast zorg je door te knippen en kritisch te kijken naar je vragen ervoor dat je bij de essentie blijft van wat je wil weten. Vraag dan altijd jezelf de vraag: meet ik wat ik wil weten? Zo waarborg je de kwaliteit van de enquête.

Slechte vragen

Wanneer de focus van het onderzoek niet goed is, je dus niet weet wat je wil weten, krijg je vaak veel vragen die niet direct antwoord geven op de hoofdvraag van jouw onderzoek. Daarnaast worden er ook inhoudelijk veel fouten gemaakt wat betreft enquête vragen. Dit zijn de volgende fouten:

  • Spelfouten
    Het ziet er zo verschrikkelijk onprofessioneel uit als er spelfouten zijn gemaakt. Iedereen maakt zich er wel eens schuldig aan, maar zorg dan dat iemand anders het nakijkt.
  • Geef geen optie tot vage antwoorden
    Bijvoorbeeld: NVT of ‘gelieve te specificeren’. Je weet niet wat de respondent dan wel vind en je kan het resultaat niet vergelijken met andere respondenten.
  • Maak belangrijke vragen niet verplicht
    Laat de respondent niet merken dat de ene vraag belangrijker is dan de ander, dan zullen ze zich op die ene vraag gaan focussen. Je hebt het misschien niet door maar je stuurt de respondent door te zeggen dat de ene vraag belangrijker is dan de ander.
  • Draai geen schalen om
    Zorg niet dat bij de ene vraag de schaal 5 betekend: heel goed, en bij de andere vraag: heel slecht. Dit kan tot verwarring werken bij de respondent, of ze lezen er overheen waardoor jouw resultaten niet overeen komen met de werkelijkheid.

Kijk hier voor eventueel nog meer tips voor het schrijven van goede vragen.

Vergeten te testen

Enquêtes worden te snel en haastig afgerond. Daardoor sluipen er al snel foutjes in de enquêtes. Stuur ze eerst naar collega’s zodat je jouw enquête kan testen op de volgende punten:

  • Of de vraagstelling duidelijk is
  • Of er vakjargon aanwezig is
  • Of er nog spelfouten in staan die je zelf over het hoofd hebt gezien

Niet te lang

Enquêtes duren vaak te lang. Na 5 minuten hebben de meeste mensen niet meer genoeg concentratie om daadwerkelijk waardevolle antwoorden in te vullen. Je komt er niet meer achter wat er echt leeft bij klanten. Voor mobiel enquêteren moet je bijvoorbeeld een maximum van 15 vragen aan houden volgens Mathijs en Pascal van het marktonderzoeksbureau MWM2. Anders haken mensen af.

Dit artikel werd je aangeboden door enquete.com, online dienst die helpt bij het maken van online enquêtes. We leveren een online omgeving waarin je makkelijk en snel zelf enquêtes kan maken en analyseren.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 2   Gemiddelde:  4/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *