hoe een bedrijfsplan schrijven

Weet jij hoe je het perfecte bedrijfsplan schrijft?

Published On 29 april 2016 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing

Zie jij overal kansen in? Gaat je hart al sneller kloppen bij een goed idee? Kortom, ben jij een typische ondernemer? Dan weet je als geen ander dat je een idee goed zal moeten uitwerken en onderzoek moet doen naar de markt, concurrentie en ga zo maar door. Al je bevindingen, ideeën en informatie over je toekomstige bedrijf beschrijf je in het bedrijfsplan. Je hebt maar één kans voor een goede start én voor die eerste indruk bij potentiële klanten. We helpen je in dit artikel op weg met het schrijven van het perfecte bedrijfsplan.

Wees realistisch

Veel ondernemers zijn zo enthousiast over hun idee, product of dienst dat ze risico’s niet realistisch beoordelen. Omdat ze er vol vertrouwen in hebben, geloven ze dat ze obstakels ‘wel uit de weg kunnen gaan’. We noemen het maar even ‘bedrijfsblindheid’. En in dit stadium kan het best gevaarlijk zijn voor je bedrijf. Bekijk je plan, de resultaten, je idee en je plan van aanpak met een kritische blik. Optimisme is goed, maar met een realistische benadering weet je zeker of je idee wel echt zo goed is als je dacht.

Tip: Laat je bedrijfsplan nakijken door een extern persoon, bij voorkeur iemand die je minder goed kent. Er zijn ook bedrijven hierin gespecialiseerd, die je dus goed kunnen ondersteunen.

Ga erop uit!

Beperk je onderzoek naar de markt en je concurrenten niet door alleen onderzoek te doen van achter je computer. Natuurlijk, op het internet is veel te vinden, maar ook daar staat niet alles. De vriendelijkheid van het personeel in het restaurant, of het persoonlijke advies in de kledingwinkel. Dat soort zaken moet je ervaren. Die informatie is voor jou misschien ook wel het meest waardevol, want je weet vervolgens hoe het anders – en misschien zelfs beter – kan. Uiteraard kan je ‘online onderzoek’ wel dienen als ondersteuning voor het schrijven van je bedrijfsplan.

Bereid je voor

Een goede voorbereiding is belangrijk, logisch. Dat is één van de redenen dat je begonnen bent met het schrijven van jouw bedrijfsplan, nietwaar? Maar heb je je ook voorbereid op datgene waar je misschien niet op zit te wachten, maar wat wel kan gebeuren? Zo kan het voorkomen dat je geen financiering rond kan krijgen, en dat je je bedrijf niet van de grond kan krijgen. Een goed opgesteld bedrijfsplan kan hier aan bijdragen. Bij de beoordeling of je in aanmerking komt voor een financiering speelt je bedrijfsplan namelijk een grote rol.

Bereid je ook goed voor op de ‘administratieve rompslomp’. Ondernemen is leuk en je administratie hoeft absoluut geen obstakel te zijn, wanneer je hier op voorbereid bent en dus weet wat je kunt verwachten. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een vergunning; trajecten die soms erg lang kunnen duren. Hoe meer onaangename verrassingen je ondervangt met je bedrijfsplan, hoe groter de kans dat jij deze prima aankunt!

Dit artikel word je mogelijk gemaakt door Credo Ondernemingsplan; een ondernemingsplan op maat.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *