Wegwerpbekers niet meer gebruiken op evenementen: maar wat dan wel?

Published On 21 maart 2024 | By Steven van Stavoren | Events

Er worden steeds meer regels ingevoerd om het milieu te ondersteunen. Dit is noodzakelijk om de Europese milieudoelen van 2030 te behalen. Een van de meest opvallende wetten is dat er sinds 2024 geen wegwerpbekers meer mogen worden aangeboden als men op de locatie zelf drinkt. Als het drinken wordt meegenomen, mag nog wel een wegwerpverpakking worden aangeboden. Wel moet er dan toeslag worden gerekend. Daarnaast moet je ook een herbruikbaar alternatief (tegen betaling) kunnen aanbieden. Dit moet consumenten stimuleren om sneller voor de herbruikbare variant te kiezen en deze ook mee te nemen. Maar hoe zit dit precies op evenementen? Welke regels gelden hier? En wat is nu eigenlijk het beste alternatief? 

Verplicht voor gesloten evenementen 

 

Sinds 1 januari 2024 is een circulaire of recycling oplossing ook voor gesloten evenementen verplicht. Voor open evenementen betekent dit dat er een retoursysteem aanwezig moet zijn en dat er ook extra betaald moet worden voor het gebruik van plastic wegwerpverpakkingen.

We spreken van een open evenement als het terrein niet gesloten is. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan de braderieën op Koningsdag of een marathon. Een gesloten evenement zien we bij zakelijke congressen op locatie of een sportevenement in een stadion. 

Duurzame oplossing voor een zakelijk evenement 


Maar wat is nu eigenlijk het beste alternatief voor al deze wegwerpbekers? Wat is een duurzame oplossing? 

 

Herbruikbare plastic bekers bedrukken is voor veel horecabedrijven tegenwoordig dé manier om mensen op locatie drinken aan te bieden. Dit kun je ook op een congres toepassen. Laat zelf een herbruikbare beker bedrukken en deel deze uit tijdens een evenement. Het is belangrijk dat de beker daadwerkelijk hergebruikt kan worden en ook van dusdanige kwaliteit is dat mensen deze gemakkelijker meenemen en ook graag thuis verder gebruiken. Hierdoor wordt er minder afval gecreëerd én het biedt ook nog eens voordelen op het gebied van marketing. 

 

Want hoe mooi is het dat de beker niet alleen bijdraagt aan minder afval, maar dat je hiermee ook nog eens meer naamsbekendheid creëert? Door het bedrukken van een kwalitatieve beker geef je alle voorbijgangers een mooi aandenken mee van jouw bedrijf. Elke keer als zij nu uit de beker drinken, worden ze onbewust herinnerd aan jouw bedrijf. Dit wekt een gevoel van vertrouwen op. Als zij dus ooit soortgelijke diensten of producten nodig hebben, is de kans groter dat ze voor jouw bedrijf zullen kiezen. 

 

Kies bij voorkeur voor plastic bekers die ook nog eens gemakkelijk in de vaatwasser kunnen. Als ze minder snel slijten, worden ze ook veel vaker gebruikt. Dit is bovendien ook verstandig als je de bekers enkel op locatie wil gebruiken en de mensen ze hier ook weer in zullen leveren. In dat geval is het voor jou gemakkelijker om deze hygiënisch te reinigen en kunnen ze voor een volgend bedrijfsevenement weer gemakkelijk gebruikt worden. Hierdoor hoef je maar één keer goed te investeren in herbruikbare bekers en heb je hier vervolgens jaren profijt van.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *