Welk type buitenreclame past bij jouw bedrijf?
Als het om buitenreclame voor bedrijven aankomt zijn er een hoop verschillende mogelijkheden. Het gebruik van opvallende en passende buitenreclame is essentieel om de aandacht van potentiële klanten te trekken en een goede eerste indruk te maken. Juist omdat het aanbod tegenwoordig zo groot is, kan het soms moeilijk zijn om een keuze te maken. Gelukkig is er altijd een vorm van buitenreclame die bij jouw bedrijf past. Hieronder leggen wij uit waar je op kunt letten bij het kiezen van een type buitenreclame voor jouw bedrijf.
Blijf trouw aan het karakter van jouw bedrijf
Natuurlijk kan het aantrekkelijk lijken om te kiezen voor buitenreclame die zo opvallend mogelijk is, om zo een groot aantal klanten of bezoekers te trekken. Toch is het verstandiger om voor een vorm van buitenreclame te kiezen die het karakter van jouw bedrijf goed weergeeft. Verschillende soorten bedrijven hebben baat bij verschillende soorten reclame. Bedenk dus eerst goed wat het authentieke karakter van jouw bedrijf is. Zo vraagt een dokterspraktijk of advocatenbureau om een zakelijke, serieuze vorm van buitenreclame. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een machineplaat of klassieke gevelbelettering. Lichtbakken zijn ideaal voor bedrijven en winkels die ook ‘s avonds open zijn, bijvoorbeeld horecagelegenheden. Je wilt tenslotte dat jouw bedrijf ook gezien wordt als het buiten donker is.
Spreek de doelgroep aan
Jongeren worden aangetrokken door andere vormen van buitenreclame dan ouderen, en mannen vinden niet altijd hetzelfde overtuigend als vrouwen. Zo zullen mannen bijvoorbeeld sneller naar binnen stappen bij een winkel met een wat strakker uiterlijk, terwijl vrouwen sneller zullen kiezen voor een winkel met sierlijke belettering. Zorg er dus voor dat de buitenreclame voor jouw bedrijf aansluit bij de interesses en de belevingswereld van de doelgroep. Weet wie je wilt bereiken, en stem de buitenreclame daar op af.
Houd rekening met de omgeving
De buurt omgeving waarin jouw bedrijf zich bevindt kan grote invloed hebben op het soort buitenreclame dat het meest effectief is. Een voorbeeld hiervan is het soort straat waarin jouw bedrijf zich bevindt. In een straat waar mensen veelal langslopen kun je gemakkelijk gebruik maken van een meer genuanceerde vorm van buitenreclame, bijvoorbeeld stoepborden of sandwichborden. Passerende voetgangers kunnen immers blijven staan en de tijd nemen om de reclame goed te bekijken. Als het bedrijf zich bevindt in een straat waar vooral automobilisten rijden is het juist weer belangrijker om te kiezen voor een type buitenreclame dat meteen opvalt en in een fractie van een seconde duidelijk zichtbaar en leesbaar is. Een goede optie is dan bijvoorbeeld raambelettering of gevelreclame.
Denk aan vergunningen
Hou hiernaast ook rekening met de vergunningen die nodig zijn voor het plaatsen van buitenreclame. De regelgeving hierover varieert per gemeente, stad, buurt of soms zelf gebouw. Kom niet voor onaangename verrassingen te staan en vermijd onnodige boetes door van tevoren na te gaan wat er toegestaan is in het geval van jouw bedrijf.
Permanent of tijdelijk?
Daarnaast speelt de aard van de reclame een grote rol bij het kiezen van de juiste buitenreclame. Wil je simpelweg zichtbaarheid naamsbekendheid creëren voor jouw bedrijf? Dan kan permanente gevelbelettering een geschikte keuze zijn. Is het doel reclame maken voor een tijdelijke aanbieding of actie? Dan zal je vooral baat hebben bij het gebruik van een spandoek of plakletters die gemakkelijker te verwijderen zijn.
Genoeg mogelijkheden dus! Volg deze tips op en kies voor buitenreclame die past bij jouw bedrijf.
Ik ben er het helemaal mee eens dat het verstandiger is om voor een vorm van buitenreclame te kiezen die het karakter van mijn bedrijf goed weergeeft. Ik heb een klein bedrijf, en ik realiseer me dat ik een goede reclame nodig heb om mijn productie te promoten. Ik wil ook een professioneel advies krijgen om te verzekeren dat de buitenreclame voor mijn bedrijf aansluit bij de interesses en de belevingswereld van de doelgroep.