Neuromarketing voorbeelden

3 Neuromarketing voorbeelden in de praktijk!

Published On 16 oktober 2019 | By Steven van Stavoren | Marketing, Neuromarketing

Neuromarketing is een inmiddels bekend begrip en biedt marketeers de kans om in te spelen op het handelen van klanten. Dit niet door het direct confronteren van de consument, maar door het onbewuste te beïnvloeden! Dat is natuurlijk een ideaal streven van iedere marketeer. Inzicht in het doen en laten van je doelgroep is namelijk helemaal van deze tijd. Er zijn vele neuromarketing voorbeelden van succesvolle toepassing van Neuromarketing in de praktijk. Hieronder lichten 3 verschillende praktische voorbeelden toe!

1. Een neuromarketing voorbeeld met een verpakking 

Een echte onbewuste mindset. De vorm van de verpakking van een product is uiterst belangrijk. De emotionele waarde die een klant daaraan hecht is doorslaggevend en bepaalt hoe het product wordt ervaren. 

Een goed voorbeeld is de verpakking van de enige echte frisdrank gigant: Coca-Cola. De multinational heeft een tijd terug het goede voorbeeld gegeven met één van haar merken: Fanta. Hiervoor moeten we wel even terug in de tijd. Door de uitstraling en de ‘feeling’ van de verpakking te veranderen hebben ze de hele klantbeleving een boost gegeven. De flessen hebben een ‘verdraaide vorm’, waardoor alle fruitige smaken er als het ware worden uitgeknepen. Een onbewuste topper. Klanten ervaren het product intensiever en nemen dit mee in hun beslissingsproces. Een verpakking met een emotionele bagage, dankzij Neuromarketing!

Fanta verpakking neuromarketing voorbeeld
Bron: Coca Cola Nederland

2. De benadering van een neuromarketeer  

Een andere onbewuste hack is het inzichtelijk maken van alle producteigenschappen die bepaalde problemen voorkomen. Elk bedrijf communiceert haar producten op een bepaalde manier, waarbij iedere marketeer natuurlijk de USP’s naar voren brengt. Echter worden deze vaak als ‘win’ gecommuniceerd. Zo krijg je bijvoorbeeld extra energie van een bepaalt drankje.

Een andere bewezen manier van communiceren is het aantonen van het verlies dat je met het product weet te voorkomen. Deze benadering is voor een neuromarketeer super interessant, omdat het van het onbewuste van de klant uitgaat. Laten we hier nu net ook een goed voorbeeld van hebben: De ontbijtgranen en yoghurt van de merken zoals Vifit of Kellogs. Zij communiceren hun producten namelijk als ‘winst’. ‘Begin de dag goed’ is een bekende slogan. Echter kunnen die producten ook in een ‘geen verlies’ kader worden geplaatst door de nadruk te leggen op het verminderen van de kans op vaatziekten. Dit is een andere emotionele trigger die de klant doet overtuigen om het product te kopen. Ontbijten staat immers bekend om de positieve gezondheidseffecten! Dit is natuurlijk slechts één van de vele neuromarketing voorbeelden die er in de praktijk te vinden zijn.

Ontbijt voorbeeld neuromarketing
Voorbeeld neuromarketing ontbijt

3. Klantbeleving verbeteren met Neuromarketing

Het gevaar van het mislukken van je advertentie zit hem in de kleinste hoeken. Uit een onderzoek blijkt dat de manier waarop producten worden getoond in je advertentie, een aandeel levert in het succes daarvan. Klantbeleving verbeteren staat hierin centraal. In een praktisch voorbeeld van Apple is goed te zien wat een succesvol design kan opleveren. In onderstaande afbeelding is te zien dat de schermen niet in het midden staan, maar gericht zijn op het midden van de advertentie. Het levert voor Apple een positieve productervaring op, omdat de consument de gegeven informatie makkelijker kan verwerken. Bekijk ook andere online marketing blogs om je klantbeleving te verbeteren!

Neuromarketing voorbeeld advertentie Apple
Bron: Cult of Mac

Neuromarketing event

Er worden vandaag de dag ook evenementen georganiseerd om marketeers meer te leren over neuromarketing. Zo vindt het Masterclass: Neuromarketing Brain Gain event van NIMA plaats op 26 november dit jaar in Amsterdam. Daarbij is het een mooie kans om jezelf te ontwikkelen in dit vakgebied.

Wil je meer praktische voorbeelden van Neuromarketing of wil je meer tips? Laat gerust een reactie achter en/of volg ons op Facebook en Twitter.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *