Enquete

3 soorten tools voor het maken van een enquête

Published On 6 januari 2015 | By Steven van Stavoren | Marketing, Online Marketing

Ben je een onderzoek aan het doen voor je studie of wil je als bedrijf meer weten over bijvoorbeeld klanttevredenheid? Dan is de kans groot dat je een enquête houdt onder een bepaalde doelgroep om aan informatie te komen. Een aantal goede online enquête tools kunnen dan goed van pas komen. Wij zetten er een stel voor je op een rij!

Simpele en gratis tools

Er zijn verschillende websites waar je gemakkelijk een vragenlijst kunt opstellen en de resultaten kunt inzien. De eenvoudigere tools worden voornamelijk gebruikt bij kleinere onderzoeken en zijn vooral geschikt voor het maken van enquêtes en het verzamelen van data. Met deze tools kun je echter zelden geavanceerd data analyseren, de huisstijl aanpassen en andere zaken aan het uiterlijk van de enquête veranderen. Een prima oplossing voor veel mensen, maar niet voor iedereen.

Voorbeelden van eenvoudige, gratis tools:

Middenklasse tools

De middenklasse enquête tools herken je aan het feit dat ze betaald, maar niet duur zijn. Deze enquête websites bieden je vaak net wat meer mogelijkheden dan de eenvoudige enquêtetools. Deze tools zijn vooral bruikbaar voor bedrijven die iets meer nodig hebben dan een survey alleen; denk bijvoorbeeld aan het verzenden van e-mails naar klanten of relaties.

Voorbeelden van middenklasse tools:

Zeer uitgebreide tools

Tot slot is er nog een groep tools voor bedrijven die professioneel marktonderzoek willen doen en daar ‘zwaardere’ software voor nodig hebben met veel functionaliteiten. Deze tools zijn niet geschikt en ook niet bedoeld voor studenten en scholieren, omdat het veel te complex en te uitgebreid is. Tegelijkertijd is het voor marktonderzoekers onmogelijk om te werken met basistools, omdat zij de behoefte hebben aan meer mogelijkheden in de enquêtesoftware.

Voorbeelden van uitgebreide enquêtetools:

Hoe kies je een goede tool?

Het hangt er natuurlijk maar net vanaf waar je behoeften liggen. Is een eenvoudige enquête website met basisfunctionaliteiten voldoende, dan kun je waarschijnlijk prima af met een van de tools uit de eerste lijst. Ga je uitgebreid marktonderzoek doen of een groot, landelijk klanttevredenheidsonderzoek opzetten, dan wil je waarschijnlijk software met meer functies.

Kijk in elk geval altijd naar de prijsklassen en de functionaliteiten die je bij een bepaald ‘plan’ krijgt, dan kun je zelf een redelijk goede inschatting maken van de mogelijkheden binnen betaalde pakketten ten opzichte van gratis tools.

Ken jij nog goede enquêtetools? Deel het met ons in de comments!

Dit artikel werd je aangeboden door Enquete.com, online enquête software voor snel en makkelijk enquêtes maken.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *