5 Black Friday tips voor e-commerce bedrijven
Wist je dat Black Friday haar naam te danken heeft aan het feit dat zwarte cijfers in de plus betekent? Rode cijfers betekent dat ze in de min staan, dus daarom heet deze koopjes dag Black Friday. Wegens Corona verwachten de consumenten dit jaar ook extra veel korting te krijgen. Als bedrijf zijnde wil je natuurlijk zoveel mogelijk rendement behalen. In dit artikel bespreken we over 5 Black Friday tips voor e-commerce bedrijven die altijd van pas komen.
Voorbereiding op Black Friday
Voordat Black Friday van start gaat is er het een en ander aan voorbereiding nodig. Daarom adviseren we je eerst om in ieder geval onderstaande dingen uit te voeren zodat je goed voorbereid bent als de bekende koopjes dag aanbreekt. Wanneer je deze hebt doorgenomen, gaan we over naar de Black Friday tips.
Aanbiedingen bepalen
Bepaal vooraf eerst je aanbiedingen. Zeker dit jaar verwachten consumenten extra hoge kortingen omdat zij vermoeden dat door het coronavirus, de retailers een slecht jaar gehad hebben. Het is ook belangrijk om naar je concurrentie te kijken wat die doen en die proberen te overtreffen.
Speciale landingspagina voor Black Friday
Daarnaast is het ook slim om een speciale landingspagina aan te maken om Black Friday alvast aan te kondigen. Met deze pagina bouw je alvast wat waarde op in Google. Laat bezoekers op je website zich inschrijven voor de nieuwsbrief zodat ze op de hoogte zijn van Black Friday beste deals.
Voorbeeld:
Bron: Templatemonster.com
5 Black Friday tips voor webshops
Er zijn diverse verschillende mogelijkheden om je Black Friday beste deals te promoten. Zeker in deze tijd zullen de meeste mensen waarschijnlijk online hun aankopen doen. Daarom hebben we hieronder een aantal 5 Black Friday tips voor webshops voor je op een rij gezet.
- Kortingen tijdig aankondigen: consumenten zijn namelijk steeds eerder naar de beste deals op zoek. Het is ook belangrijk om de looptijd te bepalen voor je (korting) acties.
- Promoten door middel van social media: maak gebruik van je social media kanalen om koopjesdeal Black Friday aan te kondigen en om je deals ermee te promoten.
- Exclusieve deals voor loyale klanten: geef via de mail je loyale klanten exclusieve deals. Een voorbeeld hiervan is dat de korting voor hun een dag eerder geldt of dat ze extra korting krijgen bovenop een korting.
- Black Friday productpagina: maak een speciale productpagina aan waar alleen black Friday deals op staan. Maak het zo aantrekkelijk mogelijk dat er zoveel mogelijk online aankopen gedaan worden.
- Nieuwsbrief naar nieuwe klanten: stuur naar je nieuwe klanten een speciale nieuwsbrief om ze kennis te laten maken met jouw webshop. Bijvoorbeeld beginnen met dat je het leuk vond dat ze bij jou hebben besteld.
Wil je meer weten over het promoten van je webshop? Lees het artikel over je website promoten zonder torenhoge kosten: zo doe je dat.
Extra tip: Black Friday Affiliate
Zorg voor affiliates of als je die al hebt, vergeet ze niet te gebruiken. Voorbeeld: als webshop promoot je jouw producten via verschillende uitgevers, ook wel genoemd: affiliates. Dit kan je onder andere doen door met een link op een vergelijkingssite te staan die verwijst naar jouw webshop. Je geeft de publisher een vergoeding wanneer iemand op die link klikt en overgaat tot aankoop. Sluit daarom deals met publishers die aansluiten op wat jij aanbiedt. Wil je meer weten over Black Friday Affiliate? Lees dan het artikel over Black Friday tips om het maximale uit affiliate marketing te halen.
Vergeet Cyber Monday niet!
Cyber Monday wordt in Nederland jaarlijks steeds populairder. Dit is de maandag na Black Friday waar consumenten ook hoge kortingen aangeboden krijgen, maar dan alleen online. Vergeet daarom deze dag niet op te nemen in je (online) marketingstrategie.
Koopjesdeal Black Friday van start!
Nu je dit artikel hebt gelezen ben je op de hoogte van wat er aan voorbereiding nodig is en 5 Black Friday tips voor webshops. Vond je dit artikel interessant en nuttig? Laat een reactie achter. Houd ons op de hoogte door ons op Facebook, LinkedIn en Instagram te volgen.