Creatieve en originele buitenreclame; 3 toffe ideeën
De informatie overload zorgt er tegenwoordig voor dat reclame bijna niet meer opvalt. In het online landschap worden mensen doodgegooid met advertenties en de hersenen zijn zo getraind dat veel van de reclame automatisch wordt genegeerd. Met deze creatieve en originele buitenreclame voorbeelden kan jij als adverteerder wel opvallen! Gebruik de ideeën als inspiratie voor jouw volgende knaller van een campagne.
1. Wees creatief met autobelettering
Een kosteneffectieve manier van buitenreclame is door autobelettering in te zetten met een visueel concept dat aanspreekt. Plak reclame op je auto, rij naar de bestemmingen waar je moet zijn of parkeer je auto eens op een plek waarvan je weet dat je doelgroep zich er bevindt. Dit draagt bij aan de merkbeleving van je doelgroep en zorgt ervoor dat je boodschap opvalt.
2. Versier de ramen met raambelettering
Met buitenreclame is het mogelijk om een hoog bereik te creëren in een kort tijdsbestek. Zit jouw kantoor op een mooie locatie waar veel mensen langs komen, zoals aan de snelweg of in het centrum van de stad? Zet dan raambelettering in om iedereen die langskomt kennis te laten maken met jouw korte en krachtige boodschap. Hierbij is het belangrijk om te beseffen dat je enkele seconden de tijd hebt om duidelijk te maken wat je doet. Een eenvoudige en effectieve manier om tot de kern van jouw onderneming, product of dienst te komen is door een elevator pitch op te stellen.
3. Zet guerilla marketing in
Guerilla marketing is een ludieke vorm van originele buitenreclame. Guerrilla-marketing is een advertentiestrategie die steunt op verbeeldingskracht en onconventionele tactieken. Het doel is om de potentiële klant te verrassen en een sterke indruk van het merk te creëren; ook wel merkbeleving genoemd. Guerrilla-marketing is goedkoop, maar vereist veel verbeeldingskracht en creativiteit om succesvol te zijn. Bekende voorbeelden van guerilla marketing zijn:
Voorbeeld #1: Guerilla marketing It film
Deze reclame voor de spannende film It, de verfilming van de beroemde roman van Stephen King, speelt in op het trade mark van Pennywise de clown die vaak een rode ballon vasthoudt op het moment dat hij verschijnt. Bijkomend voordeel van een geslaagde guerilla marketing actie is dat deze marketingcampagnes doorgaans veel aandacht trekken op social media, wat zorgt voor een nog groter bereik. Het is dus direct een manier om offline marketing in te zetten ter versterking van je aanwezigheid online.
Voorbeeld #2: Guerilla marketing Mc Donald’s
McDonald’s maakt veelvuldig gebruik van creatieve guerilla marketing acties. Zo heeft een van de restaurants in Zurich een MacFries zebrapad gecreëerd tijdens het driejaarlijkse Züri Fäscht, een groot festival voor jong en oud.
Hopelijk heb jij genoeg inspiratie opgedaan om met een frisse blik terug te gaan naar de tekentafel om een spetterende en originele buitenreclame campagne op te stellen. Wie weet kom je deze in de toekomst tegen op deze site als voorbeeld voor anderen!
Informatief artikel.