SEO uitbesteden of zelf doen: wat zijn de voordelen en nadelen?
De grote vraag, als je een eigen zakelijke website hebt, is: SEO uitbesteden of toch alles lekker zelf doen? Er zijn veel argumenten te verzinnen waarom je het zelf zou kunnen doen of waarom het slimmer zou zijn om in zee te gaan met een online marketing bureau. Het belangrijkste argument, en is dat niet vrijwel altijd, is geld. Als je alles zelf doet, zul je vrijwel geen geld kwijt zijn aan je SEO (Search Engine Optimization). Want een online marketing bureau zal je uiteraard moeten betalen voor de door hen verrichte arbeid. Dat is logisch. Aan de andere kant kost het je tijd om de zoekmachine optimalisatie zelf te doen. Tijd die je ook in andere zaken kunt steken, zoals het werven van nieuwe klanten, je webshop aanvullen, producten verzenden etc.
Zoekmachine optimalisatie
Besteed je je zoekmachine optimalisatie werkzaamheden uit, dan weet je daarnaast zeker dat het goed gebeurt. En je houdt dus een hoop tijd over die je weer kunt gebruiken voor andere dingen. Het is toch een afweging die je voor jezelf moet maken. Besluit je om de SEO zelf te doen, dan zal je allereerst moeten weten wat je precies moet doen. Zo moeilijk is het allemaal niet, maar als je het nog nooit gedaan hebt, is het lastig om te beginnen en om het helemaal goed te doen. Een misstap kan duur uitpakken en het kan lang duren voordat je weer hoog in Google te vinden bent. Of je er nu voor kiest om het zelf te doen of uit te besteden, de eerste stap is om te bepalen wat je doel precies is. Wil je meer klanten voor je webshop? Wil je dat meer mensen je online bedrijf kennen? Of vind je het misschien belangrijk om online bezoekers naar je fysieke winkel te lokken? Waarschijnlijk zal het een combinatie van verschillende doelen zijn, maar het blijft van belang om dit enigszins duidelijk te hebben.
Zelf het zoekwoordenonderzoek uitvoeren of laten uitvoeren
De volgende stap, of je het nu zelf doet of uitbesteedt aan een marketingbureau, is om een zoekwoordenonderzoek te doen. Hierin ga je op zoek naar de zoektermen die het best zijn om jouw doel(en) te bereiken. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt waarin je Israëlisch keramiek verkoopt, dan is het handig om je (verkoop)teksten te optimaliseren op de woorden ‘Israëlisch keramiek’, ‘keramiek uit Israel’ en dat soort zoektermen meer. Door dit te doen zal jouw webshop, mits je het goed doet, eerder hoog in de zoekresultaten van Google komen te staan. En dat wil je, omdat mensen dan sneller naar je webshop zullen surfen, waardoor de kans groter is dat je meer verkoopt.
Zelf doen of je SEO uitbesteden?
Of je het zoekwoordenonderzoek zelf doet of er voor kiest om dit deel van de SEO uit te besteden: het is van belang dat je weet wat je doet en dat je kunt onderzoeken waar er kansen liggen. Heb je geen idee waar je op moet letten, welke programma’s en websites je kunt gebruiken en hoe je je concurrenten zou moeten analyseren, dan is het slimmer om te kiezen voor SEO uitbesteden. De zoekmachine optimalisatie zal dan beter worden uitgevoerd, omdat dit soort bureau dit soort werk aan de lopende band doen, en jouw bedrijf zal hierdoor dus hoger in Google komen. Een ander groot voordeel om te kiezen voor SEO uitbesteden is dat dus tijd overhoudt om je te richten op andere zoeken, zoals het inkopen van spullen, verzenden van je goederen, je knetterende social media kanalen en dat soort dingen meer. Samenvattend kunnen we dus stellen dat het mogelijk is om zelf SEO op te pakken maar dat het uitbesteden bij een SEO specialist je zeker verder kan helpen. Het scheelt je vooral veel tijd waardoor jij gersut kan ondernemen en kan focussen op andere zaken.