Apple bedrijf

Het geheim achter het succes van Apple marketing

Published On 19 november 2020 | By Demi van Wijk | Marketing, Online Marketing

Wist je dat Apple het waardevolste bedrijf ter wereld is? Dit jaar heeft het bedrijf zelfs de hoogste beurswaarde aller tijden behaald, namelijk een waarde van maar liefst 2000 miljard dollar. Wat is het geheim achter het succes van Apple marketing, waarin onderscheiden zij zichzelf met de rest? In dit artikel lees je alles ins en outs over de strategie van Apple.

Het idee achter ieder elk Apple product

Hoewel Apple eigenlijk van alles zou kunnen verkopen onder hun merk, houden ze het bij een beperkt aantal aan Apple producten. Hun primaire verkoop bestaat namelijk uit de iPod, iPad, Mac’s en de iPhone. Daarnaast houdt het bedrijf zich ook niet bezig met prijsconcurrentie. Kijk maar eens naar de iPhone prijzen. Deze zijn een stuk prijziger dan andere telefoonmerken. Doordat het aanbod beperkt is, wordt er veel aandacht besteed aan de afwerking van ieder product. De gedachte achter de creatie van de Apple producten heeft ook als uitgangspunt dat wie ze maakt, ze zelf ook wil hebben.

Strategie van Apple

Voor de gemiddelde marketeer is het bekend dat Apple domineert op het gebied van marketing innovatie. Hoe duur het product ook is, bij elke introductie van een nieuw Apple product zijn er talloze mensen die het willen kopen. De strategie van Apple, dit is wat we weten.

  • Beperkt aanbod: Zoals eerder genoemd, heeft Apple een beperkt aanbod aan producten. Het bedrijf focust zich liever in enkele grote stappen in tegenstelling tot andere bedrijven die redelijk snel een nieuw product aanbieden.
  • Apple winkels: Apple zet Apple Stores in. Deze dienen in zijn geheel als één platform waar het merk de producten onderling verbonden toont.
  • Product placement: Kijk maar eens naar films en series, geen twijfel mogelijk dat je een iPhone of Mac voorbij hebt zien komen. We weten niet zeker of Apple ervoor betaalt, maar het bedrijf beweert hier niet voor te betalen. Dit betekent dat het gaat om gratis publiciteit.
  • Gebruikerscontent: Apple hoeft niet eens online te adverteren. Het merk is zo groot dat er om het uur berichten over geschreven worden.

Het bedrijf Apple heeft de controle

Het bedrijf is geheel verantwoordelijk voor de productketen. Dit betekent dat ze zelf het ontwerp bepaalt, eigen software maakt en onder streng toezicht de hardware produceert. Zo werkt iOS alleen op Apple’s eigen producten. Doordat Apple zelf de hard en software ontwikkelt, kunnen ze beiden op elkaar afstemmen. Fabrikanten zoals LG en Samsung hebben die mogelijkheid niet, want zij werken met Android. Gebruikers met Android toestellen moeten daardoor vrij lang wachten tot er een update binnenkomt om te installeren. Als iOS geoptimaliseerd is, kunnen Apple gebruikers de update direct installeren.

Apple focust op privacy

Een van de kernwaarden van Apple is Privacy. Daarom ontwerpt Apple haar producten ook om iedereens privacy te beschermen.

  • Zo heeft Apple “Safari”, wat zorgt dat adverteerders mensen niet kan volgen op het web.
  • Gegevens van de kaarten app worden niet aan het Apple ID gekoppeld, dit betekent dat je geschiedenis niet wordt bijgehouden waar je bent geweest.
  • De app voor je foto’s maakt gebruik van machine learning om je foto’s automatisch te ordenen. Zo hoeven foto’s niet gedeeld te worden met Apple.
  • Berichten die worden verstuurd, kan Apple niet lezen. Alleen degene die ze verstuurd en ontvangt kunnen dit lezen.
  • Siri is niet gekoppeld naar de Apple ID. Het spraak gestuurde programma weet niet wie diegene is, maar leert wel wat iemand belangrijk vindt.
  • De app voor gezondheid deelt het resultaat alleen met de gebruiker, niet met Apple of anderen.

Komt Apple met een eigen zoekmachine?

Wist je dat Google jaarlijks miljarden dollars betaalt om op de iPhone de standaard zoekmachine te zijn? Dit jaar zou Apple begonnen zijn aan de ontwikkeling van een eigen zoekmachine. Of en wanneer dit daadwerkelijk gerealiseerd zal worden, is nog niet bekend. Als Apple daadwerkelijk met een eigen zoekmachine komt, zal het bedrijf waarschijnlijk verwijzen naar privacy voordelen.

Spanning en sensatie

Er bestaat geen bedrijf waarbij er zoveel gespeculeerd wordt als het gaat over een aankondiging van een nieuw product. Ruim voordat er een nieuw Apple product op de markt komt, worden er al speculaties gedaan over hoe het nieuwste Apple product eruit zou komen te zien. Ook omdat er vrijwel altijd wel iets te speculeren is over het bedrijf, komt het bedrijf vaak in het nieuws. Terug naar de aankondiging van een nieuw Apple product. Tot kort geleden werd het Apple event gehouden om de nieuwe iPhone aan te kondigen. Zie het voor jezelf en eerlijk is eerlijk, het ziet er best gaaf uit hoe ze het hebben gemaakt.

Apple marketing in een notendop

Het is fascinerend om te zien hoe Apple marketing zich zo heeft ontwikkeld dat vrijwel iedereen hun producten wilt kopen, ongeacht de prijs. Apple biedt producten aan met eigenschappen die nog niet worden aangeboden door de concurrent. Apple verkoopt niet gewoon een product, het is een volledige ervaring. Naast Apple boekt bol.com ook veel succes. Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel: wat maakt bol.com marketing zo succesvol?

Vond je het artikel nuttig? Wees vrij om een reactie achter te laten en/of het artikel te delen. Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en trends.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 4   Gemiddelde:  2.8/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *