Evenementenpromotie: 3 keer jouw bereik boosten
Wanneer je een evenement organiseert kan het doel om het maximale aantal aan bezoekers te behalen veel stress opleveren. Het is hoe dan ook het liefst wat je wilt, maar vaak ook het moeilijkste doel dat je wilt bereiken tijdens jouw evenement. Dus hoe kun je ervoor zorgen dat het bereik van jouw organisatie zo groot mogelijk wordt? Dat leggen we je uit in dit artikel. We delen 3 manieren waarmee je jouw bereik een boost geeft en zo ervoor zorgt dat je evenement zoveel mogelijk bezoekers ontvangt.
1. Zichtbaarheid in het straatbeeld
Het boosten van je bereik heeft alles te maken met zichtbaarheid. Online, maar ook in het gewone leven. Je kunt je evenement promoten door te kiezen voor reclame in de vorm van posters, banners en billboards op lokaal niveau. Gaat het om een groot, regionaal of zelfs landelijk evenement, dan kun je het ook groter aanpakken en bijvoorbeeld met reclame op auto door het land rondrijden. Op deze manier kun je je bereik in heel Nederland vergroten.
2. Maak gebruik van influencers
Wanneer jouw organisatie of evenement zelf nog geen groot online bereik heeft, kun je dit gemakkelijk vergroten door een campagne aan te gaan met een influencer. Influencers zijn persoonlijkheden die actief en bekend zijn op social media. In je keuze voor een influencer kun je het aantal volgers of de niche van jouw organisatie of evenement laten meespelen. Je spreekt vooraf af wat de campagne gaat inhouden, zoals het aantal foto’s, video’s of naamsvermeldingen. Op deze manier kun je kiezen voor wat het beste bij jouw evenement past.
Meer interesse over dit onderwerp? Lees ook het artikel over waarom je influencer marketing in moet schakelen voor een evenement.
3. Zet nieuwsbrieven en e-mails zorgvuldig in
Wanneer je gebruik maakt van het verzenden van e-mails of nieuwsbrieven voor de promotie van jouw evenement, doe je er goed aan hier kritisch naar te kijken. Als je hele mailinglijst altijd alles ontvangt dat jij verstuurt, is de kans groot dat ze de mail zonder te lezen naar de prullenbak verslepen. Zorg ervoor dat je informatie verstuurt die daadwerkelijk van belang is voor de ontvanger. Begin bijvoorbeeld met categorieën: mensen die al eerder op een evenement zijn geweest, nieuwe bezoekers, of verschillende demografische groepen binnen je doelgroep. Door specifieker te werk te gaan worden je nieuwsbrieven veel vaker gelezen!
Wees creatief
Bovenstaand zijn drie ideeën die effectief kunnen zijn wanneer je je bereik wilt vergroten zodat jouw evenement uitverkoopt. Maar er kan uiteraard nog veel meer! Wees creatief en probeer out of the box te denken door een effectieve brainstormsessie te houden. Denk bijvoorbeeld aan een ticket giveaway, een podcast of investeer in goed beeldmateriaal voor jouw event. Ook wanneer je werkt met een kleiner budget is er genoeg mogelijk!