influencer marketing

Waarom je influencer marketing in moet schakelen voor een evenement

Published On 12 juni 2019 | By Bobby van Dijk | Marketing

Tegenwoordig moet je als ondernemer in de evenementenbranche net een stapje verder gaan om een divers publiek te bereiken. Zo zien we bijvoorbeeld hoe de kracht van influencermarketing de laatste jaren enorm is gegroeid. Bij influencer marketing worden personen ingezet die een bepaalde invloed hebben op hun publiek. Meestal zijn zij ontzettend populair op social media kanalen als YouTube en Instagram. Ook via eigen blogs wordt gebruik gemaakt van influencer marketing. Het is dé manier om je evenement zoals een festival of de opening van een restaurant op de kaart te zetten. In dit artikel lees je meer over waarom influencer marketing óók voor jouw bedrijf interessant kan zijn.

Earned advertising is geloofwaardig

Wanneer je een event organiseert, kun je social influencers inschakelen om deels de promotie te doen via hun eigen social media kanalen. Vraag bijvoorbeeld of een bekende influencer een soort ambassadeur wil worden: voor en tijdens het event aandacht besteden aan het evenement. Het is goed om te weten dat uit onderzoek blijkt dat meer dan 92% van de mensen meer vertrouwen heeft in zogeheten earned advertising (mond tot mond) dan advertenties die overal en nergens staan. Dat is niet heel gek: een influencer wordt al gauw gezien als iemand die je “kent” waardoor je het sneller gelooft wanneer hij of zij iets positiefs te vertellen heeft over een evenement dan wat tekst met beeld op een poster. Hierbij vallen niet alle andere manieren van marketing, zoals contentmarketing, af: zorg voor een goede balans tussen verschillende vormen marketing om je (potentiële) klant te bereiken.

Meten van resultaten is gemakkelijker

Daarnaast kun je bij influencer marketing sneller en gemakkelijker meten wat de resultaten zijn. Omdat een influencer of blogger vaak via social media accounts een event of een product promoot, kun je zelf bekijken hoe daar vanuit de volgers op gereageerd wordt. Hier zie je precies hoeveel volgers iemand heeft, hoeveel er gereageerd wordt op een post en hoeveel duimpjes er omhoog gaan voor een foto of video. Ook wanneer je een blogger inschakelt kun je met behulp van affiliate links precies zien wie wanneer en waar op geklikt heeft. Met deze manier van marketing check je dus veel sneller of een promotie effect heeft. Hang je bijvoorbeeld meerdere posters op in de stad om je event onder de aandacht te brengen dan weet je nooit precies hoeveel mensen daar op reageren. Influencer marketing is alleen daarom al de investering dubbel en dwars waard en een goede aanvulling op de traditionele vormen van marketing.

Influencers zijn overal inzetbaar

Een ander groot voordeel van influencer marketing is het feit dat er zoveel verschillende soorten influencers zijn dat je altijd wel een passend persoon kunt vinden voor jouw bedrijf. Het maakt dus helemaal niet uit in welke branche je een evenement organiseert: voor festivals, openingen van restaurants, promo’s in winkels en andere feestjes zijn verschillende soorten influencers in te schakelen. Je zou zelf eens kunnen denken aan micro influencers: influencers met weliswaar een lager aantal volgers, maar met een hogere geloofwaardigheid. We zien het namelijk steeds vaker dat de bekende influencers vooral samenwerkingen aangaan wanneer ze daar (flink) voor betaald krijgen. Dat resulteert in een Instagram feed vol met betaalde posts, waardoor de geloofwaardigheid van een influencer er een keer minder op wordt. Bij micro influencers is dat minder het geval, waardoor dergelijke bloggers of vloggers ook juist veel voor je bedrijf kunnen betekenen.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *