Veiligheid events

Event organiseren? Garandeer veiligheid voor je gasten met deze tips

Published On 25 augustus 2021 | By Demi van Wijk | Events

Een event organiseren is ontzettend leuk, maar ook een flinke uitdaging. De veiligheid van alle bezoekers, medewerkers of artiesten staat namelijk altijd voorop. Daarom doe je er goed aan om veiligheidsplan te maken. Maar hoe zorg je dat je de veiligheid van je gasten garandeert wanneer je een event organiseert? Wij leggen het je uit.

Veiligheid van je event

Als organisator van een event ben je verantwoordelijk en juridisch gezien aansprakelijk voor de veiligheid van alle mensen die op jouw event aanwezig zijn. Ongeluk zit helaas in een klein hoekje. Zo kan de apparatuur vlam vatten of iemand over een verhoging struikelen. Natuurlijk is niet alles te voorkomen, maar je kunt wel zorgen dat je de veiligheid van je gasten zo goed mogelijk waarborgt.

Event organiseren en brandveiligheid

Allereerst is de brandveiligheid van groot belang. Vraag daarom dus het evacuatieplan van de locatie op en vraag ook naar de laatste controle van de brandweer. Hoeveel nooduitgangen zijn er aanwezig? En hoeveel brandblussers? Alle ruimtes moeten voorzien zijn van een brandblusser. Als deze niet voldoende aanwezig zijn in het pand, dan kun je deze eventueel extra huren. Tot slot is het belangrijk om te weten waar de bezoekers zich kunnen verzamelen mocht er brand uitbreken.

Medische noodgevallen

Denk naast de brandveiligheid ook aan de medische noodgevallen die kunnen plaatsvinden. Zijn er een AED en een EHBO-koffer in het gebouw en zijn er aanwezigen die opgeleid zijn tot EHBO’er? Dat is goed om te weten, zodat jij deze mensen verantwoordelijk kunt stellen voor de eerste hulp bij medische noodgevallen. Noteer eventueel ook belangrijke nummers en wijs één of twee personen aan die verantwoordelijk voor het veiligheidsplan zijn. Zorg ervoor dat je zelf altijd bereikbaar bent, zodat je meteen kunt schakelen als er iets aan de hand is.

Kluizen

Gasten dragen altijd waardevolle spullen met zich mee. Of het nu gaat om mobiele telefoons, een portemonnee een jas of een trui. Het kan fijn zijn voor gasten om deze op te bergen. Huur daarom een kluis, zodat alle gasten een eigen kluis hebben om hun spullen in op te bergen. Zo verminder je het risico op diefstal en geef je je gasten een veiliger gevoel. Dergelijke kluizen kun je uiteraard ook inzetten bij de kassa, achter de bar en voor de spullen van je personeel of de artiesten.

Wat nog meer?

Dan kun je tot slot nog een aantal simpele dingen doen om de veiligheid van je gasten te waarborgen. Plak losse kabels goed af tegen de grond zodat niemand erover kan struikelen. Denk daarnaast goed na over het plaatsen van kaarsen, vuurwerk of brandbare decoratie. Zorg dat alle doorgangsplaatsen zoals trappen en gangen leeg zijn. En gebruik natuurlijk te allen tijde je gezonde verstand.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *