Eye tracking voor website optimalisatie

Wat is Eye tracking en hoe gebruik je het om je website te optimaliseren?

Published On 7 november 2019 | By Steven van Stavoren | Marketing, Neuromarketing

Eye-tracking is één van de bekendste neuromarketing technieken. De techniek wordt in de marketing voornamelijk toegepast om te begrijpen wat het menselijk oog ziet en hoe we hier op reageren. Dit geeft marketeers namelijk zeer waardevolle inzichten over de manier waarop de mens beslissingen maakt en informatie verzamelt op het internet. Deze inzichten kan je natuurlijk goed gebruiken om je website te optimaliseren! In dit artikel geef ik je 3 voorbeelden van eye-tracker resultaten waarmee je jouw website optimaliseert.

1. Visuele content bevordert het klikgedrag volgens de eye tracker

Het gebruik van visuele content op je website is erg belangrijk als het gaat om het opvallen van jouw content. Door afbeeldingen en/of video’s in je content te gebruiken zorg je voor een mooie balans in je content voor de lezers. Het helpt ze om hun aandacht er beter bij te houden en de inhoud te begrijpen. Een misschien nog wel belangrijker aandachtspunt is dat het toevoegen van visuele content het klikgedrag van bezoekers bevordert. Moz.com publiceerde een eye tracking onderzoek dat uitwees dat mensen veel meer kijken naar zoekresultaten met visuele content in Google. Zo kan je denken aan het toevoegen van video’s, want de thumbnails die in de zoekresultaten getoond worden zijn veel aantrekkelijker voor bezoekers. Kijk zelf maar!

Klikgedrag ten aanzien van visuele content

Bron: Moz.com

2. Eye tracking onderzoek: We lezen in een F-patroon

Dankzij de resultaten van een eye-tracker onderzoek van Nielsen Norman Group weten we nu dat mensen webpagina’s afstruinen in een F-patroon. Voor marketeers is dit een belangrijk inzicht voor het inrichten van content op hun website. De neuromarketing onderzoeksresultaten tonen namelijk precies aan waar de Google gebruiker naar kijkt tijdens het bekijken van de website. Het F-patroon inzicht vertelt ons dat bezoekers veel meer kijken naar linkerzijde van de pagina. Dat komt dan ook omdat we lezen van links naar rechts. Het heeft dan ook niet voor niets de naam ‘F-patroon’ gekregen. In ons artikel over het reptielenbrein leer je nóg meer over bezoekersgedrag om je conversies te verhogen. 

3. Eye tracker voor inzicht in e-mailmarketing

Wist je dat eye-tracker ook voor e-mailmarketing optimalisatie ingezet wordt? Zo bleek uit een onderzoek dat korte nieuwsbrieven beter gelezen worden. E-mails worden door de lezers namelijk in een fractie van een seconde gescand. Hier kunnen we mooi terugkomen op het F-patroon waarin lezers content scannen.

In de eye-tracking map is goed te zien dat vooral de titels goed worden gescand. Deze zijn dus erg bepalend voor de vervolgacties van de lezers. Goede, pakkende en relevante titels zijn zo mede bepalend zijn voor de CTR van jouw email

“Je hebt gemiddeld 51 seconden om de lezer in te pakken, voordat deze jouw e-mail weggklikt.”

Eye tracker resultaten voor e-mailmarketing content gebruiken

Voorbeeld van goede e-mailmarketing content

De eye tracker gebruiken voor A/B testing

Eye tracking is niet alleen interessant voor een analyse van je huidige website. Zo kan je de resultaten van de onderzoeken ook gebruiken om het een en ander te testen op je website. Te denken valt aan het herinrichten van je CTA buttons of je webteksten. 

Indien je nog een stapje verder wilt gaan kan je zelfs de resultaten van eye tracking onderzoeken en de resultaten van onderzoeken van bijvoorbeeld kleuren marketing combineren! Met A/B testen kan je zo analyseren of de CTA button beter hoog of laag op het beeld kan verschijnen en of deze beter rood of groen kan zijn. 

Meer tips of voorbeelden?

Als je meer tips en/of praktische voorbeelden wilt over neuromarketing technieken kun je altijd onze andere artikelen lezen. Volg ons dan ook op Facebook en Twitter.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *