Conversie verhogen met het reptielenbrein

De conversie op jouw website verhogen met behulp van het reptielenbrein: 3 tips!

Published On 19 november 2019 | By Jesse Rietbergen | Marketing, Neuromarketing, Online Marketing

De laatste jaren worden alleen maar meer en meer inzichten opgedaan over het gedrag van consumenten. Het is inmiddels dan ook duidelijk dat mensen beslissingen niet maken vanuit hun verstand, maar vanuit hun instinct. Ons reptielenbrein reageert namelijk automatisch op prikkels die vervolgens emoties oproepen. Het reptielenbrein is het onderdeel van ons brein dat de grootste invloed heeft op ons gedrag en daarom is het voor marketeers aan te raden om hier op in te spelen en je conversies te verhogen!

We geven je 3 tips die je direct kunt toepassen om de conversie op je website te verhogen met behulp van het reptielenbrein.

1. Lettertype optimaliseren voor het reptielenbrein

Content is een groot deel van je website. We gebruiken content om onze website bezoekers meer informatie, uitleg of tips te geven over producten of diensten. Hierbij probeer je de bezoekers altijd te triggeren om over te gaan tot een conversie. Daar kan je invloed op uitoefenen! Het is namelijk bewezen dat het lettertype een aanzienlijke rol speelt in de impact die je boodschap heeft op de bezoeker.

Ons reptielenbrein is gevoelig voor kleine veranderingen in de content, omdat het andere emoties kan oproepen. In een onderzoek naar de impact van verschillende lettertypes op een boodschap werd een A/B test uitgevoerd met twee verschillende lettertypes. Zo werd Arial vergeleken met een ‘handgeschreven’ lettertype. De respondenten moesten de tijd inschatten die ze dachten te besteden aan het lezen van eenzelfde stuk tekst in een ander lettertype. De resultaten wezen uit dat de mensen de tekst in ‘Arial’ sneller dachten te lezen dan de tekst in handgeschreven lettertypen. Het arial lettertype werd als leesbaarder ervaren, waarbij een meer positieve houding tegenover de content wordt aangenomen. Dit komt de conversies natuurlijk ten goede!

Ervaring van verschillende lettertypes onderzoek

Figuur 1: A/B test voor de ervaring van twee verschillende lettertypes

2. De conversie verhogen met het voegwoord ‘omdat’

De woordkeuze in de content op jouw website is van cruciaal belang voor het verhogen van conversies met jouw content. Je kan het je bijna niet voorstellen, maar zelfs woorden als ‘omdat en ‘want’ worden verschillend ervaren. Uit een onderzoek naar de conversiekracht van voegwoorden is namelijk gebleken dat het voegwoord ‘omdat’ als overtuigender wordt ervaren door bezoekers. Het woord ‘want’ roept namelijk de emoties op dat het gaat om een subjectieve tekst. De resultaten van het onderzoek liegen niet: 93% van de respondenten was overtuigd door toevoeging van het woord ‘omdat’, terwijl slechts 60% overtuigd was zonder toevoeging van het voegwoord. Zodra je de bezoeker overtuigd van de waarde van jouw content geef je automatisch ook jouw conversies een boost!

Ervaring met de voegwoorden want en omdat - onderzoek

Figuur 2: Onderzoek naar de ervaring van de voegwoorden ‘omdat’ en ‘want’

3. Contrast van de tekstkleur met de achtergrond voor conversie

Eerder schreven we over kleuren marketing en de voordelen die je daarmee kunt behalen. Deze tip is nauw verwant aan dat onderwerp. De tekstkleur op je webpagina’s moet namelijk altijd in contrast staan met de achtergrond van die pagina. Ook dat komt de leesbaarheid van content van ten goede. De leesbaarheid van je content komt ook hier weer naar voren, omdat het van groot belang is voor de conversies te kunnen verhogen

Het belang van het contrast van de tekstkleur en de achtergrond

Figuur 3: De tekstkleur is belangrijk voor je conversiekracht

Wil je meer leren over het reptielenbrein?

Bekijk al deze interessante artikelen over neuromarketing voorbeelden en technieken. Laat gerust een reactie achter om een vraag te stellen en volg ons op Facebook en Twitter.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *