Koffie als visitekaartje op de beurs of een evenement
Op evenementen geldt een goede bak koffie als je visitekaartje. Toch komt het nog steeds vaak voor dat potentiële klanten een vies kopje zwarte koffie krijgen. Uit kostenbesparing, omdat bezoekers na een gesprek bij een stand toch weer verder gaan. Wat blijkt? Potentiële klanten hebben een plezierigere ervaring als ze voorzien zijn van een goede kop koffie.
Belabberde koffie op beurzen
Terwijl steeds meer mensen kiezen voor kwalitatieve koffie en de beste koffiebars in de stad opzoeken, blijven ondernemers vaak een troosteloos bakje zwart serveren op evenementen, beurzen en feestjes. Eeuwig zonde, want een goede kop koffie kan ervoor zorgen dat je wordt onthouden door klanten.
Onderzoek toont aan dat bij de meerderheid de kwaliteit van een kop koffie helpt bij het vormen van een beeld bij een bedrijf. Vooral mannen en 65+’ers worden hierdoor beïnvloed. Vooral fervente koffiedrinkers worden beïnvloed bij de beeldvorming van een bedrijf door koffie. Dan kun je maar beter de beste koffiemachine meenemen naar het evenement of de beurs, zodat je zeker weet dat je een positieve indruk achterlaat
De manier van serveren
Niet alleen de koffie zelf is van belang bij de beeldvorming. Ook de manier waarop het geserveerd wordt is belangrijk. Denk aan de manier waarop suiker en melk wordt aangeboden en de kopjes waar de koffie in zit. Serveer je in een plastic bekertje? Dan kom je al snel armoedig over en laat je een verkeerde indruk achter. Zeker omdat plastic niet goed is voor het milieu, laat je eigenlijk zien dat je er niet zoveel om geeft.
Wederom blijkt dat vooral mannen hier waarde aan hechten. Zeker als ze ouder dan 65 zijn. Jongeren worden het minst beïnvloed door de manier waarop koffie wordt geserveerd. Hetzelfde geldt voor mensen die maar één kopje per dag drinken.
Welke koffie neem je mee naar de beurs?
Op beurzen kun je klanten aan je bedrijf binden. Nu we weten dat goede koffie uit een goede machine, met een fijne presentatie belangrijk is voor potentiële klanten, is het zaak uit te vinden welke koffie het liefst gedronken wordt. De meeste mensen kiezen voor verse bonenkoffie. Mannen kiezen daar vaker voor dan vrouwen. Verse bonenkoffie is vooral populair bij de jongere doelgroep: 25 tot 34 jaar.
Naast verse bonenkoffie worden koffiepads het meest geliefd, gevolgd door filterkoffie. Filterkoffie is vooral populair bij 65+’ers. Het minst populair is oploskoffie. Dat wordt als vies, goedkoop en armoedig ervaren. Je kunt natuurlijk ook Nespresso cups kopen.
Niet alleen voor werknemers
Niet alleen werknemers presteren beter bij een goede kop koffie. Het bedrijf zelf ook: het is een marketinginstrument. Denk niet alleen aan koffie als een service voor medewerkers, maar ook voor bedrijven op evenementen. Onderschat het niet, want in het eerste fysieke contact met potentiële klanten en opdrachtgevers drink je toch vaak eerst een kopje koffie. Het belang van de eerste indruk hoeft niet meer uitgelegd te worden. Investeer in een goede koffiemachine, goede koffiebonen en mooie kopjes (met logo!). Dat zal zich snel genoeg terugbetalen.