Narrowcasting, de oplossing voor digitale marketing
De wereld verandert snel en het digitale tijdperk viert al jaren hoogtij. Met de komst van het internet, computers, smartphones is het mogelijk geworden om overal online te zijn en op elk tijdstip. Je ziet tevens dat alles meer digitaal wordt en mensen ook verwachten dat steeds meer digitaal gaat. Zo zijn brieven ouderwets geworden, worden steeds meer aankopen online gedaan en verplaatsen steeds meer diensten zich naar het internet. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de normale consument verlangt van bedrijven en partijen dat ze relevante, duidelijke en persoonlijke informatie krijgen. Waar vroeger posters of affiches aan de ramen en muren hingen van winkels is dat tegenwoordig wel veranderd. Met de komst van narrowcasting is er een hoop mogelijk en is er eigenlijk een nieuw communicatiemiddel ontstaan.
Digital signage
Narrowcasting wordt ook wel digital signage genoemd en is het op bepaalde tijdstippen benaderen, informeren en verleiden van een gewenst kijkerspubliek op specifieke locaties door het gebruiken van digitale beeldschermen. Het is een communicatiemedium waarbij dynamische informatie wordt getoond op verschillende formaten en soorten beeldschermen. Een uitzending bestaat uit een van de volgende onderdelen of een combinatie daarvan:
- Tekst
- Afbeeldingen
- Video
- Live feeds (automatisch gegenereerd, denk aan weersvoorspellingen of verkoopstatistieken)
Waar staat narrowcasting voor?
Het woord narrowcasting is eigenlijk afgeleid van het begrip broadcasting. Broadcasting is de tegenpool en is een informatieboodschap naar een breed publiek. Narrowcasting is een informatieboodschap naar een compact publiek. Veel bedrijven maken gebruik van narrowcasting om:
- Bezoekers, klanten, passagiers te informeren
- Communicatie met werknemers
- Productpresentaties (winkels)
- Exploitatie van een commercieel kanaal
Met behulp van digital signage is veel mogelijk. Het is een ontzettend gaaf communicatiemedium, waarbij je je boodschap volledig kunt afstemmen op de doelgroep en op het doel wat je voor ogen hebt. Mogelijke doelstellingen kunnen zijn:
- Verhogen van de omzet
- Versterken van het merkimago
- Verzachten van de wachttijd
- Verbeteren van de klanttevredenheid
Er kunnen nog vele andere doelstellingen zijn, maar dit zijn een aantal veelvoorkomende doelstellingen. Afhankelijk van de doelgroep en de doelstelling bepaal je de boodschap, dit is uiteraard de kritieke factor in het succes of falen van narrowcasting. Zo moet het scherm de aandacht trekken en moet de boodschap duidelijk en aantrekkelijk gepresenteerd worden.
Wat kun je met narrowcasting?
Narrowcasting is ontzettend uitgebreid en kan op vele manieren worden ingezet. Als eerste kun je het als bedrijf gebruiken voor werknemers en andere stakeholders, waarbij je bepaalde nieuwsberichten, bedrijfsinformatie, nieuwsberichten of andere informatie presenteert. Voorbeelden kunnen zijn:
- Interne vacatures
- KPI’s
- Verwelkomen van bezoekers
- Verjaardagen van werknemers
- Belangrijke data
- Voorstellen van nieuwe werknemers
Narrowcasting is daarnaast ook uitermate geschikt voor een communicatie buiten het bedrijf. Bekende voorbeelden hiervan zijn retailers, fastfoodketens, openbaar vervoer en bioscopen. Met behulp van digital signage kun je bijvoorbeeld de volgende boodschap overbrengen:
- Aanbiedingen
- Promotiefilmpjes van een product of merk
- Weerbericht
- Nieuws
- Social media
- Sfeerbeelden
Daarnaast zijn er nog tal van andere mogelijkheden en is narrowcasting eigenlijk een geschikte optie voor elk bedrijf. Succes met het inzetten!