Online onderzoekstools

Online onderzoek doen: welk enquĂȘteprogramma past bij je?

Published On 18 januari 2016 | By Steven van Stavoren | Marketing, Online Marketing

Wil je gebruik maken van een online enquĂȘtetool voor onderzoek, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dat is begrijpelijk, elk onderzoek heeft immers andere doeleinden en moet op een passende manier uitgevoerd worden. In dit artikel worden vijf enquĂȘteprogramma’s vergeleken zodat je kunt bepalen welk programma het best bij jou en je onderzoek past.

Survio

Met het moderne onderzoeksprogramma Survio kun je gemakkelijk online enquĂȘtes opstellen voor onder andere marktonderzoek en klantonderzoek. Het programma biedt meer dan honderd verschillende templates Ă©n meer dan zeventig verschillende designs aan. Een aantrekkelijke online enquĂȘte maken wordt op deze manier makkelijker dan ooit.

Wil je een online enquĂȘte opstellen waarmee je een paar vragen wilt stellen aan je medewerkers? Dan past het gratis pakket, waarmee je vijf verschillende enquĂȘtes met honderd antwoorden per maand kunt beheren, waarschijnlijk goed bij jouw doel.

Wil je professionele enquĂȘtes maken, die bijvoorbeeld zijn aangepast aan de huisstijl van je bedrijf? Dan is het business pakket (€49,95 per maand) of het elite pakket (€89,90 per maand) de uitkomst.

Google Forms

Werk je in groepsverband? Dan is Google Forms een handige enquĂȘtetool. Het werkt namelijk op dezelfde manier als Google Docs. Iedereen uit de groep heeft toegang tot de enquĂȘte, kan de opzet en de vragen veranderen en hiernaast ook chatten en opmerkingen noteren.

Goed om te weten: het is mogelijk om een ingesloten formulier via e-mail naar de respondenten (een onbeperkt aantal) te versturen, waardoor de ontvanger het postvak niet hoeft te verlaten. De resultaten van de enquĂȘtes worden automatisch verzameld in Google Spreadsheets.

Heb je een Google-account? Dan kun je gratis gebruik maken van dit enquĂȘteprogramma.

ThesisTools

ThesisTools is een handig programma voor een simpele enquĂȘte en tot 500 respondenten gratis te gebruiken. Het programma heeft weinig opties vergeleken met de andere tools. Ook de uitstraling van de enquĂȘte kan niet aangepast worden naar wens.

Een voordeel van deze enquĂȘtetool is dat de resultaten van je onderzoek overzichtelijk worden weergegeven in grafieken en Excel. Ook zijn ze analyseerbaar in SPSS. Voor studenten is deze tool prima, voor professionals iets minder: op de laatste pagina van je enquĂȘte wordt namelijk een advertentie getoond van ThesisTools.

Enquete.com

Hecht je veel waarde aan de aantrekkelijkheid van de enquĂȘte? Dan is dit het programma voor jou. Via Enquete.com maak je niet alleen overzichtelijke maar ook professionele enquĂȘtes. Enquete.com wordt niet voor niets vaak gebruikt voor tevredenheidsonderzoek (onder zowel klanten als medewerkers) en onderzoek naar de respons op georganiseerde evenementen.

De tool is door iedereen gratis te gebruiken. Wil je gebruik maken van onder andere de supportservice, je eigen huisstijl toepassen, een eigen welkom- en bedankpagina? Dit kan met het flexpakket (€20 per maand). Ook biedt Enquete.com twee andere uitgebreide pakketten aan: ‘business’ (€200 per jaar) en ‘professional’ (€350 per jaar).

SurveyMonkey

Het is misschien wel het meest bekende enquĂȘteprogramma: SurveyMonkey. Door de verschillende vraagtypen kun je met dit programma uiteenlopende enquĂȘtes opstellen. De opties voor de gratis gebruikers zijn beperkt. Met een onbetaald account kun je per enquĂȘte slechts 10 vragen stellen en maximaal 100 reacties ontvangen.

De betaalde accounts (‘extra’ voor €35 per maand, ‘goud’ voor €400 per jaar en platina voor €900 per jaar) spelen beter in op de behoeften van de professionele gebruikers. Denk hierbij aan een onbeperkt aantal vragen en antwoorden, ondersteuning per mail, mogelijkheid tot het aanpassen aan de huisstijl Ă©n verschillende opties voor het exporteren van de resultaten.

Veel succes met het kiezen van jouw ideale enquĂȘteprogramma!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *