Social media Marketing inzetten voor bedrijven; 6 do’s en dont’s
Social media geeft je als ondernemer niet alleen de kans om in contact te staan met de doelgroep. Ook laat je zien dat je meegaat met de tijd. Communiceren via social media is voor bedrijven niet alleen innovatief maar ook effectief. Om social media marketing zo goed mogelijk in te zetten als bedrijf, is het goed om rekening te houden met zaken die je wel én niet moet doen. In dit artikel hebben we je op weg door de 6 do’s en don’t’s onder elkaar te zetten.
1. DON’T: te veel medewerkers laten posten namens het bedrijf
Het kan handig zijn om meerdere medewerker namens het bedrijf te laten posten, maar dit kan ook negatieve gevolgen hebben. Zo wordt het lastiger om de inhoud te controleren en ervoor te zorgen dat relevante berichten worden gepost. Ook geldt voor de communicatie via social media dat het noodzakelijk is om één (professionele) schrijfstijl aan te houden. Hoe meer medewerkers zich online uiten, hoe moeilijker dit wordt.
2. DO: stel een social media medewerker of team aan
Wil je de social media marketing van jouw bedrijf zo goed mogelijk inzetten? Dan kan het helpen om een vaste social media medewerker of team aan te stellen. Zo worden de risico’s van het social media gebruik beperkt en ligt de verantwoordelijkheid bij een medewerker die verstand heeft van zaken. Tip: ook kun je ervoor kiezen om social media en online marketing van je bedrijf uit te besteden.
3. DON’T: doordachte berichten posten
Bijna elk bedrijf maakt tegenwoordig gebruik van social media. Dit heeft tot gevolg dat (potentiële) volgers te maken krijgen met een informatie-overload en veel online indrukken. Jouw social media berichten moeten daarom de aandacht trekken tussen alle andere posts. Dit kun je bereiken door berichten te plaatsen met een relevante inhoud én de juiste, aantrekkelijke afbeeldingen te gebruiken.
4. DO: brainstormen over de juiste content
Wie is de doelgroep en wat willen zij graag voorbij zien komen via Facebook, Twitter of Instagram? Wil de doelgroep meer informatie over de producten of juist op de hoogte gehouden worden over hoe het gaat met het bedrijf? Brainstorm over deze vragen en maak een lijstje met de soorten content die geschikt zijn voor de social media kanalen van jouw bedrijf.
5. DON’T: de social media kanalen regelmatig bijhouden
Niet alleen aandacht trekken van volgers, maar ook het behouden is belangrijk. Wanneer je eens per maand of onregelmatig iets plaatst, is de kans groot dat je de aandacht verliest. Niet frequent posten is een no-go binnen social media marketing.
6. DO: een social media plan en planning maken
Bepaal hoe vaak je op welk kanaal wilt posten. Zorg ervoor dat elk kanaal, minimaal twee keer per week, voorzien wordt van relevante content. Om ervoor te zorgen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt, kun je het best werken met een social media plan én (maandelijkse) planning.
Succes met het inzetten van social media marketing voor jouw bedrijf!