ondernemingsplan voor detailhandel

Starten in de detailhandel? Start met een ondernemingsplan!

Published On 1 augustus 2016 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing

De detailhandel is een branche die voortdurend ontwikkelt. Trends volgen elkaar snel op. Wie het goed aanpakt kan snel profiteren van deze ‘hypes’. Het straatbeeld verandert zienderogen door de komst van zogeheten ‘pop-up’ stores. De kansen voor ondernemers in de detailhandel lijken groter dan ooit. Maar wie zonder plan zijn winkel opent, komt van een koude kermis thuis. Want ook al begin je klein; een ondernemingsplan voor de detailhandel is nodig.

“Tijdelijke detailhandel”

We noemden het in de introductie al even, pop-up stores. Wat zijn het eigenlijk? Pop-up stores zijn feitelijk niet meer dan tijdelijke winkels; tijdelijke detailhandel dus. Ze worden ingezet als marketingstunt, introductie van een nieuw product of een uitverkoop van een webshop die geen fysieke winkel heeft. Een ideaal alternatief dus voor een vast contract met vaak hoge maandlasten. Eén van de oorzaken van de populariteit van deze tijdelijke winkelvesting is de economische recessie geweest. Een andere belangrijke oorzaak is de stijging in aantal online verkopen.

Voor veel ondernemers is een fysieke winkel openen een grote stap, dus proberen zij eerst omzet te genereren via online verkopen. Soms kan een pop-up store een goede ‘trial’ of opstap zijn, om zich écht met de detailhandel te gaan bezighouden. Kan dat zonder plan? Nee. Of je nu een webwinkel of een fysieke winkel start, een ondernemingsplan is hét uitgangspunt van je onderneming. En daarbij noodzakelijk voor het succes, kunnen we wel stellen.

Ondernemingsplan voor de detailhandel

Hoe begin je zo’n ondernemingsplan? En wat staat er allemaal in? Op internet vind je veel websites en blogs die je hiermee op weg helpen. In principe kun je het hele ondernemingsplan zelf opstellen. Maar soms is hulp van buitenaf wel fijn. Starters lopen in het ondernemingsplan vaak vast op onderdelen zoals de marketingmix of het financieel plan. Een externe partij kan je hier in bijstaan en de kans op een externe financiering bijvoorbeeld vergroten. Wel handig als de winkel waar je je zinnen op hebt gezet nog verbouwd moet worden!

De onderdelen van het ondernemingsplan voor de detailhandel verschillen nauwelijks met dat voor andere ondernemingen of branches. Je kan dus verschillende voorbeelden raadplegen om een goed begin te maken. Kom je er alsnog niet uit? Dan kun je altijd een extern persoon of externe partij vragen om je hierin bij te staan. Ook hier geldt namelijk: een goed begin is het halve werk.

Dit artikel werd je mede mogelijk gemaakt door Credo Ondernemingsplan. De specialist op het gebied van het schrijven van een ondernemingsplan, ook voor de detailhandel.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *