waarom starten met een ondernemingsplan

Waarom start je met een ondernemersplan?

Published On 29 februari 2016 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing

Bij een onderneming starten óf het doorstarten van een onderneming komt een hoop kijken. En dat begint eigenlijk al veel eerder dan het inschrijven bij de Kamer van Koophandel of bijvoorbeeld je huisstijl of website ontwikkelen. Dat begint met een idee, een visie. Je vindt als ondernemer dat jij iets beter kan dan hoe anderen het doen, of wat anderen juist nog niet doen. Mogelijk omdat je meer kennis hebt, een beter netwerk, of dat je iets beter kan verkopen dan je concurrenten. Kortom, je gaat het beter doen en je onderneming wordt een succes! Maar, waarom start je dan toch met een ondernemersplan? In dit artikel behandelen we een aantal belangrijke zaken om je hiervan te overtuigen!

Je ondernemersplan is een hulpmiddel

Als ondernemer moet je als geen ander weten hoe jouw onderneming in elkaar steekt. In je ondernemersplan neem je verschillende hoofdstukken op die je beter leren begrijpen hoe jouw onderneming gaat functioneren. Wanneer je dit voor jezelf op papier hebt, weet je dus ook waar je wellicht nog ondersteuning kan gebruiken. Maar ook waar je risico’s liggen als ondernemer: waar je dus nu al voorzorgsmaatregelen voor kan treffen.

Doelstellingen in het ondernemersplan

In je ondernemersplan neem je ook de doelstellingen op voor je onderneming. Je beschrijft deze aan de hand van je verwachting. Het formuleren van deze doelstellingen zorgt er ook voor dat je kan meten hoe je er voor staat, en of je je activiteiten wellicht nog wat moet bijsturen gedurende het jaar. Een goede doelstelling is SMART, wat staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden. Een eenvoudig voorbeeld van een smart doelstelling is; ‘We willen over twee jaar een omzet van € 60.000 halen.‘

Een ondernemersplan vergroot de kans op een financiering

Wie aan de slag gaat met het ondernemersplan heeft ook al nagedacht over de inzet van marketingmiddelen. Afhankelijk van de omvang van je onderneming is de kans groot dat je hier een budget voor vrij moet maken. Denk bijvoorbeeld aan je notariskosten, je website, maar misschien ook bestickering van een bedrijfsauto! Ga je adverteren en zo ja, hoe en waar? Wanneer je hier een realistische schatting voor hebt gemaakt, kan het noodzakelijk zijn om hiervoor een financiering aan te vragen. Een goed ondernemersplan kan bijdragen aan het verkrijgen van een financiering.

Wil je meer zekerheid als het aankomt op het krijgen van een financiering of een succesvolle start van je onderneming? Laat je ondernemersplan dan opstellen door een externe partij. Bij voorkeur een partij die hierin gespecialiseerd is, en dus jouw ondernemingsplan op maat maakt.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Credo Ondernemingsplan. Credo levert je ondernemingsplan op maat.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *