5 leuke manieren om je marketingstrategie te verbeteren
Een marketingstrategie is bedoeld om helder te krijgen waar je als bedrijf naar toe wilt, en met welke stappen je dat wilt realiseren. Je idealen en ambitie spelen hierbij een grote rol. Maar hoe kun je de marketingstrategie verbeteren, zonder dat het plezier verliest in wat je doet?
1. Wie ben je?
Om de marketingstrategie te verbeteren, is het nuttig om je bedrijf opnieuw te definiëren. Welke producten of diensten lever je, en tegen welke prijs? Welke extra’s kan de klant verwachten? Deze zogenaamde propositie, dus het aanbod voor je doelgroep, is nog interessanter als je ook weet wat dit alles je oplevert. Als je weet wat de identiteit van het bedrijf is, kun je overgaan op het volgende punt.
2. Wie is je klant?
Na de reflectie op je bedrijf is het essentieel dat je ook je klant analyseert. Waar droomt de klant van? Waar ligt hij wakker van? Als je de juiste doelgroep in kaart gebracht hebt, heb je de producten of diensten waarvan de klant vindt dat het de antwoorden geeft op zijn vragen. Dat is dus iets anders dan het antwoord dat jij zelf zou geven!
3. Wat staat er op je website?
De reflectie op je bedrijf is niet alleen nuttig voor het eerste punt. Het is ook makkelijker om eenduidig met de buitenwereld te communiceren. De website spreekt klanten aan en, als het goed is, motiveert hen jouw producten of diensten af te nemen. Maak er dus een mooie, aantrekkelijke en bovenal gebruiksvriendelijke website van!
4. Wat maakt je uniek?
Hoe onderscheid jij je van anderen binnen de branche? En heb je deze ‘unique selling points’ ook aangegeven op je website en uitingen op sociale media? Bij een goede marketingstrategie weet je klant welke resultaten hij kan bereiken als ze jouw bedrijf inschakelen. Met name voor webshops is dit een heel interessant punt: communiceer op je site dat klanten bij jou profiteren van gratis verzending / voor 17:00 besteld, morgen in huis / niet goed, geld terug / et cetera.
5. Hoe gebruik je (sociale) media?
Voor een marketingstrategie is het belangrijk om in alle uitingen die je doet, of dit nu via sociale media is of door een verkooppraatje, eenduidig te zijn. Als je tegenstrijdige berichten uitzendt op verschillende kanalen, raakt een klant in de war. Je bedrijf kan dan als onbetrouwbaar worden ervaren.
Dus: wat wil je uitstralen? Wat is de toon in je teksten of je verhaal? En de sfeer op je website? Hoe passen Facebook, LinkedIn en Twitter daarbij? Zorg ervoor dat je al die kanalen op elkaar aansluit en vergeet social media niet in dat plan mee te nemen!
Marketingstrategie: leuker dan je denkt!
Word je afgeschrikt door bovenstaande stappen? Dat is niet nodig. Je zult zien dat een goed overdachte marketingstrategie uiteindelijk veel meer oplevert voor je bedrijf. Door dit goed aan te pakken wordt je werk alleen maar leuker!