creƫren van een juiste huisstijl voor je bedrijf

Zo ontwikkel je een ijzersterke huisstijl

Published On 31 maart 2020 | By Stage 2bfound | Marketing

Je huisstijl is het visitekaartje van je bedrijf. Een bedrijf wordt direct herkend aan de huisstijl. Denk maar aan bedrijven als Shell of Heineken. Dit is het eerste wat je klanten zien; je bedrijfslogo komt namelijk in al je communicatie terug. Zo bouw je bekendheid op en gaan klanten je herkennen. Het is dus belangrijk dat die huisstijl in het oog springt. Maar ook dat deze goed weergeeft waar jouw bedrijf voor staat. Het ontwerpen van een goede huisstijl valt lang niet altijd mee. We geven je even wat praktische tips voor het ontwerpen van een ijzersterke huisstijl.

De basis

Je begint met het bedenken van een strategie. Even achteroverleunen en bedenken waar jouw bedrijf voor staat. Wat je graag wilt overbrengen. En hoe je klanten jouw bedrijf zien. Start daarmee voordat je begint met het lukraak maken van designs. Zo weet je straks beter welk ontwerp wel of niet aansluit bij jouw bedrijf.

Het bedrijfslogo

Een goed bedrijfslogo springt in het oog en communiceert waar je bedrijf voor staat. Begin met het beantwoorden van een aantal vragen. Wil je graag letters of woorden gebruiken in je logo of een beeldmerk? Welk gevoel of welke sfeer moet je logo uitdrukken? Wees ook creatief met je logo. Een dolfijn voor dolfijnreizen organiseert of een wereldbol voor een internationaal bedrijf zijn niet bepaald origineel.Zorg er ook voor dat je logo de juiste sfeer uitstraalt. Bij een school past een ander logo dan bijvoorbeeld bij een begrafenisonderneming. Ā Richt je vooral op wat jouw doelgroep zal aanspreken.Je logo hoeft niet per se heel groot te zijn. De grootte hangt af van de locatie en hoe je het gaat gebruiken. Het komt straks immers in verschillende formaten op je visitekaartjes, website en briefpapier. Een sterk logo valt op, maar is ook weer niet te dominant aanwezig.

Brainstorm

Begin met een goede brainstorm. Vraag daarbij ook anderen om mee te denken. Nadat je ideeƫn hebt verzameld, kun je een eerste selectie maken. Check ook zeker even wat je concurrentie als huisstijl en logo heeft gewoon om ideeƫn op te doen. Daarna bepaalt je wat het meest belangrijk is. Je kunt ook online zoeken naar vergelijkbare bedrijven om meer inspiratie op te doen. Maak wat eerste ontwerpjes en betrek ook je omgeving erbij en vraag ze naar hun mening.

Typografie en kleurgebruik

Een huisstijl bestaat meestal maar uit een paar elementen. Daarom zijn zaken als lettertype en kleur allesbepalend. Voor een zakelijk bedrijf kies je een zakelijk strak lettertype. Voor een designbureau juist weer een meer speels en creatief lettertype. Print verschillende lettertypes uit om te kijken welke het beste past bij jouw bedrijf. Ook kleuren communiceren een gevoel. Blauw staat voor zekerheid en oranje voor warmte, vrolijkheid en veiligheid. Roze straalt weer onschuld en zachtheid uit. Bedenk dus goed welke kleur het beste past bij jouw bedrijf en wat je wilt uitstralen.

Huisstijl en drukwerk

Als laatste ga je inventariseren welke producten en drukwerk je wilt laten ontwikkelen. Briefpapier, enveloppen, website, bedrijfskleding, visitekaartjes, with compliment kaartjes et cetera. Daarna bepaal je ook de verschillende formaten drukwerk. Denk bijvoorbeeld aan enveloppen in A4 en A5 formaat of enveloppen in 14 x 14 formaat. Je kunt kiezen om je enveloppen en briefpapier zelf te printen met een kleurenprinter. Ook kun je bedrukte enveloppen bestellen met je logo en adresgegevens. Dit laatste heeft als nadeel dat wanneer er iets wijzigt je nieuw drukwerk moet laten maken.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *