merkidentiteit van je bedrijf ontwikkelen

Marketing begint bij de identiteit

Published On 14 maart 2018 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing, Online Marketing

Waaraan is een bedrijf te herkennen? Juist, aan een logo. Dit is nog altijd de belangrijkste eerste stap die gezet kan worden wanneer het gaat om naam maken als ondernemer. Natuurlijk, je product of dienst moet in orde zijn, maar de klanten moeten je ook kunnen herkennen. Pik dit dus ook niet te lichtzinnig op. Laat er een freelance grafisch vormgever op los. Zo kan pas echt een mooi en krachtig logo worden ontworpen. Een logo dat uitstraalt wie jij bent en wat jij doet. Zo heb je direct de eerste slag al gewonnen als ondernemer.

De vorm

Waar begint het mee als het gaat om het ontwerpen van een sprekend logo? Het logo moet uitstralen wie jij bent en wat je doet als ondernemer. Een bedrijfslogo laten maken door een professional zal dus altijd beginnen met het vaststellen van de juiste vorm. Dit is ook de reden waarom er vaak bijvoorbeeld met lettercombinaties wordt gespeeld, die binnen een bepaalde vorm te gieten zijn als het gaat om een logo. Zo is bijvoorbeeld belangrijk om te weten wat een logo nu eigenlijk moet communiceren naar de klant. Deze boodschap moet natuurlijk eigenlijk altijd positief zijn. De vorm speelt hierin een rol.

De kleuren

Niet alleen de vorm speelt een belangrijke rol in de communicatie naar de klanten toe. Ook de kleuren zijn hierin heel belangrijk. Denk alleen maar aan de manier waarop de mens spreekt over kleuren. Er zijn zachte kleuren, warme kleuren, felle kleuren, harde kleuren. Wanneer je een warm bedrijf bent dat diensten levert, dan heb je misschien niet veel aan hele harde kleuren die je zakelijk doen overkomen. Biedt je echter zakelijk aantrekkelijke producten, dan kan het juist weer exact omgedraaid zijn. Alleen al om die reden, dan is het belangrijk om een expert in de arm te nemen om het logo te laten ontwerpen.

Sprekend maken

Een logo moet meer dan een leuk plaatje zijn. Het gaat er om dat het logo ook echt sprekend is. Het is namelijk de eerste stap in je marketingstrategie. Wanneer je gaat communiceren met je klant, dan zal het logo hier altijd een belangrijke plek in hebben. Dit logo moet blijven hangen. Een leuk plaatje is dan dus nooit voldoende. Het logo moet in de ideale situatie jouw gehele onderneming in één keer op de kaart kunnen zetten. Je hele huisstijl wordt hier omheen gebouwd. Dit kan je vervolgens vele tientallen jaren uitbouwen. Het begint echter altijd bij de keuze voor een logo.

Eindeloze mogelijkheden

Omdat een logo ontwerpen een creatief proces is, is het belangrijk om hier zo min mogelijk grenzen in op te leggen. Hoe wijder de blik is, hoe beter het resultaat zal blijken te zijn. De mogelijkheden om een mooi logo te ontwerpen zijn immers eindeloos. Probeer daarbij dus ook zo open als mogelijk naar alle opties te blijven kijken. Uiteindelijk zal dan blijken dat het idee een sterk voordeel heeft opgeleverd in de strijd met de concurrenten op het gebied van bekendheid en succes. Uiteindelijk is het je daar als ondernemer natuurlijk allemaal om te doen.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *