Sponsoring op events

5 succesvolle en leuke ideeën voor sponsoring op events

Published On 24 januari 2020 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing

Events sponsoren is hartstikke waardevol voor de offline marketing van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om er goed over na te denken, zodat je er ook echt het maximale uit kunt halen. In dit artikel leg ik je uit waarom je moet sponsoren op evenementen en geef ik je 5 leuke ideeën die jouw sponsorship laten slagen.

Waarom je moet sponsoren op evenementen

Allereerst is het goed om even in kaart te brengen wat sponsoring op evenementen jouw merk kan brengen. De voornaamste doelen die je kunt formuleren ten aanzien van je sponsorship, zijn het behalen van meer naamsbekendheid en het vergroten van de zichtbaarheid van jouw merk. Daarbij is het een geschikte manier om je doelgroep te verbinden aan je merk. Je laat ze namelijk in aanraking komen met bepaalde activiteiten of functionaliteiten die jouw merkbeleving uitstralen. Daarom is het zo belangrijk om goed na te denken wat voor publiek het event trekt en of dit publiek overeenkomt met de mensen die je wilt bereiken.

Bekijk ook onze tips om online naamsbekendheid te vergroten.

Hoe kan je het beste sponsoren op events?

Hieronder vind je een aantal succesvolle, praktische en leuke ideeën van sponsorships die je kan afsluiten met evenementorganisatoren. Voor ieder idee licht ik toe voor wat voor soort bedrijven en merken het interessant is. Bekijk snel de voor jou interessantste ideeën of bekijk ze allemaal!

Sponsor ideeën:

  1. Wifi- en oplaadstations sponsoren
  2. Lounge sponsoring
  3. Spellen en games op events
  4. Goodiebags en giveaways
  5. Eten en drinken op festivals

1. Wifi- en oplaadstations sponsoren

Het eerste idee voor sponsoring op events is voor erg veel bedrijven interessant. Bijna iedere doelgroep heeft er namelijk baat bij: wifi- en oplaadstations. Vooral op festivals is dit type sponsoring interessant. Festivals duren namelijk langer dan een gemiddeld evenement en de kans dat iemand zijn telefoon moet opladen of van de wifi gebruik wilt maken is groter. Dit type sponsoren is met name interessant voor bedrijven die gericht zijn op mensen die dan ook erg graag of vaak online zijn. Jouw bedrijf biedt bijvoorbeeld erg verwante producten aan rondom elektronica of jouw bedrijf biedt bijvoorbeeld een heel ander product aan dat wel erg gefocust is op mobiele gebruikers.

wifi oplaadstations

2. Lounge sponsoring

Deze vorm van sponsordeals is met name interessant voor zakelijke evenementen, zoals congressen en seminars. Een lounge biedt event bezoekers namelijk de mogelijkheid om tot rust te komen en een korte babbel te houden. Zo is dit type sponsoring interessant voor bedrijven die gemaks-, food- of vrijetijdsproducten aanbieden en bedrijven die bijvoorbeeld mensen laten samenkomen. 

3. Spellen en games op events

Games en spelletjes op events zijn voor veel uiteenlopende bedrijven een mogelijkheid om te werken aan de naamsbekendheid. Zo is het direct een mogelijkheid voor telecom-, internet en elektronica aanbieders, maar kunnen de merken met een wat meer ‘serieuze of statische’ merkbeleving hun bedrijf juist eens op een speelse wijze aan het licht brengen.

4. Goodiebags en giveaways

Events die al jarenlang succesvol zijn laten een positieve indruk achter op hun bezoekers. Daar kan je via sponsoring natuurlijk goed gebruik van maken. Zo kan je een sponsordeal sluiten waarmee je giveaways of goodiebags geeft aan bezoekers. Zo maken de bezoekers kennis met jouw merk in een positieve omgeving en nemen ze een stukje branding ook nog eens mee naar huis. Ideaal voor de merken die onlangs wat minder nieuws hebben moeten delen of de merken die juist nog weinig mensen hebben weten te bereiken.

5. Eten en drinken op festivals

Last but not least het sponsoren van eten en drinken op festivals. In een fijne, leuke omgeving komen mensen in aanraking met jouw producten. Dit is natuurlijk uitermate geschikt voor food-merken of bars en restaurants, maar kan ook interessant zijn voor bedrijven die een product te bieden hebben wat het ‘eten’ eenvoudiger, leuker of functioneler maakt.

Eten en drinken op festivals

Heb jij onlangs een goede sponsor ervaring gehad?

Deel je ervaring via de reacties hieronder. Volg ons ook via Facebook en Twitter om op de hoogte te blijven van meer tips voor events en marketing.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *