Hoe kan iedere marketeer Kleuren marketing toepassen?
Wist je dat de kleuren van jouw bedrijfslogo, jouw promotiematerialen en op jouw website van groot belang zijn voor het succes van jouw bedrijf? Kleurenpsychologie is een zeer interessant vakgebied waar niet voor niets vele studies op zijn losgelaten! Kleuren marketing is een vorm van neuromarketing die iedere marketeer kan toepassen. Lees snel verder voor 3 praktische tips om kleuren marketing toe te passen.
“The right color is worth ten thousand words.” – Jill Morton, expert kleurenpsychologie
1. Kleuren marketing toepassen in logo’s
Als marketeer is het ontzettend interessant om de gedachte achter bepaalde kleuren te achterhalen. Eén van de vele neuromarketing voorbeelden. Door kleuren goed in te zetten in een bedrijfslogo kan je er namelijk voor zorgen dat je merk blijft hangen bij jouw doelgroep en dat bepaalde kleuren gerelateerd worden aan de waarde van jouw bedrijf. Er zijn tal van voorbeelden te noemen van grote bedrijven die de kunst van kleurenpsychologie onder de knie hebben gekregen. Hieronder een aantal voorbeelden van verschillende kleuren en hun psychologische waarden.
Voorbeeld psychologie kleur geel
De kleur geel straalt duidelijkheid, helderheid en warmte uit. De kleuren kunnen ook nog op verschillende manieren worden ingezet door marketeers. McDonalds straalt bijvoorbeeld met geel plezier en een familiegevoel uit. Een Sun chips straalt daarentegen met haar naam ‘Sun’ al warmte uit, omdat ze naar de zon verwijst. Dat zijn mooie combinaties van kleuren en marketing.
Voorbeeld psychologie kleur blauw
Blauw associeert met betrouwbaarheid, kalmte, gemak en positiviteit. CoolBlue staat bekend om haar service en klantvriendelijkheid. De kleur blauw versterkt deze gevoelens enorm. Het straalt professionaliteit en betrouwbaarheid uit. Goede toepassing van marketing met kleuren dus.
Voorbeeld psychologie kleur groen
Animal Planet gebruikt niet voor niets de kleur groen in haar logo en communicatie. Groen wordt door ons geassocieerd met gezondheid en groei. Een bedrijf dat raakvlakken heeft met milieu en de omgeving, zou groen erg goed kunnen gebruiken om haar doeleinden te versterken
2. Kleurgebruik tegenover ons koopgedrag
Door kleuren effectief te gebruiken kan het koopgedrag van de consument sterk worden beïnvloedt. Een supermarktketen als Jumbo past kleuren marketing geweldig toe en staat volledig in het teken van de kleur geel. Het geeft klanten een gevoel van duidelijkheid en behoudt het overwicht in drukke omgevingen. In een supermarkt komt dit dus uitstekend tot zijn recht. Het personeel draagt zwarte polo’s, wat een gevoel opwekt van professionaliteit, geloofwaardigheid en scherpte! Een prima kleurencombinatie, waardoor klanten weten wat ze aan Jumbo hebben. Tot slot worden de aanbiedingen aangeduid met paars of rood, de kleur van wijsheid en de kleur van urgentie. Als de klant slim is profiteren ze snel van de weekaanbiedingen!
3. Kleuren marketing toepassen op je webshop
In de kleuren marketing wereld leiden meerdere wegen naar Rome. Niet één kleur werkt per definitie het beste. Het is als marketeer dan ook belangrijk om hierbij goed na te denken over de boodschap die je wilt overbrengen en de emotionele waarde die kleuren eraan meegeven. Vervolgens moet je altijd testen of je ook echt de juiste boodschap en kleuren hebt gecombineerd. Ik wil jullie dan ook echt aanraden dit te testen. Met slechts het veranderen van de kleur van een reageer button of een ‘koop nu’ button, kan je de conversie fors verhogen! Een rode nu kopen button kan de mate van urgentie aangeven en doet de bezoeker wellicht overtuigen om gelijk over te gaan tot aankoop. Laat kleuren de conversie op je website verhogen! Meer over een succesvolle webshop lees je in dit blog.
Nog steeds nieuwsgierig naar de invloed van kleuren op ons gedrag? Bekijk dit filmpje eens!
Wil je meer leren of meer tips over het toepassen van kleuren marketing? Laat hieronder een reactie achter en/of volg ons op Facebook en Twitter.