5x Digitale marketing trends
Tegenwoordig brengen we veel tijd online door. Door de corona crisis die zich momenteel afspeelt, zitten we steeds vaker op onze telefoon en/of achter onze laptop. Denk maar eens aan de online aankopen die nu fors stijgen omdat het dringende advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Daarom wordt er ook al gesproken van: âdigitaal wordt het nieuwe normaalâ. In dit artikel gaan we in op de betekenis van digitale marketing en bespreken we een aantal digitale marketing trends die van kracht zijn voor je marketing strategie.
Wat is digitale marketing?
Digitale marketing heeft momenteel vrijwel de volle macht. Voordat we ingaan op de digitale marketing trends, geven we eerst antwoord op de vraag: âwat is digitale marketing?â Dit is een vorm van alle marketingactiviteiten die gedaan worden door middel van digitale technologieĂ«n. Bij online marketing wordt de marketing alleen gedaan door middel van kanalen met internet. Bij digitale marketing horen hier ook nog tv marketing, sms marketing, radio marketing en billboard marketing.
Digital marketing vs online marketing
Het verschil tussen digitale marketing en online marketing is dat digitale marketing in feite alle marketingactiviteiten op het gebied van digitale technologie overkoepelt. Online marketing is een sub onderdeel van digitale marketing. Onderstaand schema laat dit zien.
Digitale marketing trends
Nu je je hebt ingelezen over de betekenis van digitale marketing en wat het verschil is in tegenstelling tot online marketing, gaan we nu verder met 5 digitale marketing trends voor je digitale marketing strategie.
1. Videomarketing
De eerste digital marketing trend die we gaan bespreken is videomarketing. In de loop der jaren zijn we met zijn allen steeds meer visueel gerichter geworden. Ofwel, we zien liever een afbeelding of filmpje in plaats van lappen met tekst. Wist je dat inmiddels 64% van de consumenten eerder geneigd is om een product aan te schaffen wanneer ze het product in een video hebben bekeken? Dit percentage neemt alleen maar toe. Om je een idee te geven hoe het eruit ziet, hebben we een voorbeeld gebruikt van Macdonalds hoe zij videomarketing inzetten.
Bron: Emerce.nl
2. Interactieve content
Aangezien vrijwel ieder bedrijf content marketing inzet, wordt het steeds moeilijker om je te blijven onderscheiden van de concurrent. Daarom is het gebruik van interactieve content een handige manier om jezelf op een originele wijze te positioneren. Interactieve content is content waarbij het de bedoeling is dat de lezer, actief deelneemt.
Voorbeeld:
Bron: Files.qualifico.com
3. Social media marketing
Vanwege de corona crisis besteden mensen steeds meer tijd online. Ook veranderd de manier waarop zij informatie opzoeken naar producten, bedrijven en/of merken. Daarom besteden marketeers steeds meer tijd aan social media marketing. Dit creëert namelijk weer nieuwe mogelijkheden om het bereik te vergroten, nieuw publiek aan te trekken en weer contact te leggen met oude klanten. We nemen het Van Gogh museum als voorbeeld. Zo won dit museum The Best Social Award voor beste innovatie. Hoe hebben ze dit gedaan? Een video geplaatst waarin je het schilderij van de bekende zonnebloemen 360 graden kan bekijken. De video werd gepromoot met #VincentDeservesThis. Met deze hashtag is de video zowel op Facebook als Instagram een enorme hype geworden. Onderstaand voorbeeld laat zien hoe het eruit ziet.
Voorbeeld
https://www.facebook.com/watch/?v=10160080342050597
4. Kunstmatige intelligentie (AI)
Steeds vaker krijg je te maken met kunstmatige intelligentie (AI). Denk bijvoorbeeld aan chatbots die je vragen beantwoorden op een bepaalde site. Ook Visual Search en Voice Search worden steeds vaker gebruikt. Deze zakelijk zijn allemaal mogelijk dankzij kunstmatige intelligentie. Aangezien deze technologie steeds verder wordt doorontwikkeld, mogen we wellicht over 20 jaar verwachten dat bijvoorbeeld de gehele klantenservice wordt overgenomen door een chatbot. Wil je meer weten over de kunstmatige intelligentie? Lees dan het artikel: wat betekent AI? Bekijk 6 voorbeelden.
5. Messenger marketing
Social-media apps dienen niet meer alleen om in contact te blijven met vrienden en familie. Bedrijven uit diverse verschillende sectoren stellen steeds vaker belang voor WhatsApp en Facebook app. Het gebruik van deze messenger apps biedt kansen als je je bedenkt dat er per maand 1,3 miljard gebruikers actief zijn op de Facebook Messenger en dat er maandelijks 10 miljard berichten worden verstuurd. Whatsapp heeft zelfs 1,6 miljard gebruikers en dagelijks worden er ruim 55 miljard met deze app verstuurd. Voorbeeld hoe messenger marketing wordt ingezet.
Bron: Emerce.nl
Tip voor je digitale marketing strategie
Nu je je hebt ingelezen over de digitale marketing trends aan de hand van voorbeelden, hebben we een tip voor je digitale marketing strategie. Maak gebruik van TikTok. Dit is het snelst groeiende social media platform dat zich op zowel generatie Z als Millennials richt. Hoewel TikTok opnemen in de strategie vrij nieuw is, zijn er nu al wereldwijd social media marketeers die de app in hun digitale marketing strategie opnemen. Wees er een van en haal hier je voordeel mee! Lees daarom het artikel: wat is tik tok en hoe zet ik tik tok marketing in?
Vond je dit artikel interessant en/of heb je nog opmerkingen? Laat het ons weten in de reactie. Houd ons op de hoogte en vergeet ons niet te volgen op Facebook, Instagram en LinkedIn.