Wat is Tik Tok, hoe werkt het en hoe zet ik TikTok marketing in?

Published On 26 november 2019 | By Bobby van Dijk | Marketing, Online Marketing

Als er één social media app op dit moment ongelofelijk trendy is onder jongeren is dat de Tik Tok app. Momenteel is de app al 1,5 miljard keer gedownload via de App Store en Google Play. Hoogste tijd dus om je er als marketeer in te verdiepen! We nemen je mee in de TikTok wereld en geven je een aantal tips om TikTok marketing toe te passen. Laat je vooral inspireren!

Wat is de Tik Tok app?

Tiktok is het social media platform waarbij je korte video’s kunt maken en delen in de TikTok app. Net als bij bijvoorbeeld Instagram en Snapchat is het mogelijk om je creatie vorm te geven met leuke filters en effecten. TikTok heeft het doel om haar gebruikers te inspireren met creativiteit en tegelijkertijd plezier te geven. Zo delen gebruikers vaak filmpjes waar ze dansen, zingen of een creatieve grap maken! De korte video’s op TikTok duren maximaal 15 seconden.

Tiktok logo social media

Hoe werkt Tik Tok?

Hoe werkt de TikTok app eigenlijk? We geven je hieronder een kort en krachtig stappenplan, zodat je direct weet hoe TikTok werkt en je ermee aan de slag kan:

  1. Installeer de TikTok app op je mobiele telefoon
  2. Maak een profiel aan waar je jouw persoonlijke gegevens invult. Kies voor aanmelding via telefoonnummer, e-mailadres of je Facebook account.
  3. Stel je TikTok privacy instellingen in. Deze staan standaard op openbaar! Ik raad je aan om deze te wijzigen naar ‘privé’, zodat alleen jouw volgers jouw activiteiten zien.

Tiktok account aanmaken Privacy instellingen Tiktok app Voorbeeld van een Tiktok account

  1. Ready! Je kan nu je korte video’s direct opnemen. Linksonder vind je verschillende filters om je filmpje leuker of aantrekkelijker te maken!
  2. Via het tabje ‘ontdekken’ kan je de filmpjes van andere gebruikers of bijvoorbeeld bekende artiesten bekijken, liken en/of delen. Laat je ook inspireren!
  3. Een breder publiek bereiken met je video? Geef je filmpje een hashtag mee in de beschrijving! Door een hashtag toe te voegen aan je filmpje zorg je ervoor dat deze voor iedereen terug te vinden is die zoekt op die hashtag. Leuke spelelementen zijn zo al ontstaan, zoals de #challenge. Met de challenge hashtag dagen gebruikers elkaar uit om een bepaalde challenge uit te voeren en vervolgens ook te delen.

 Video met filter op TiktokVideo challenge met hashtags

Hoe zet je TikTok marketing in?

Uiteraard kun je ook het social media platform TikTok inzetten voor de marketing van jouw bedrijf. Nu de app ook definitief is doorgebroken in Nederland is het dan ook wachten op het moment dat je advertising kan toepassen op het platform. Om je op weg te helpen en alvast warm te maken voor het adverteren op TikTok lichten we twee marketing opties toe: tiktok influencers en advertising.

TikTok gebruikers inzetten als influencers

Een platform met zoveel gebruikers kan je heel goed gebruiken voor de branding en social media marketing van jouw bedrijf. In Amerika is TikTok natuurlijk al veel langer bekend en grote merken hebben ons al mooie voorbeelden gegeven van goede marketing stunts! Zo zorgde Coca-Cola ervoor dat erg veel jongeren Tiktok influencers voor Coca-Cola werden! We nemen die stunt kort onder de loep.

Marketing stunt Coca-Cola

De welbekende share-a-coke campagne van Coca-Cola is ook actief ingezet op TikTok. Nadat ze alle flesjes cola hadden bedrukt met leuke songteksten, riep Coca Cola alle jongeren op om hier een filmpje over te plaatsen met #shareacoke. Er is een mooie compilatie gemaakt van de share-a-coke campagne op TikTok! De campagne was een ongelofelijk succes met een bereik van circa 200 miljoen views. Hier vind je nog meer voorbeelden van uitstekend brand management.

TikTok advertising

Adverteren op een platform als TikTok is een mogelijkheid waar velen reikhalzend naar uit hebben gekeken. Het social media platform is namelijk ongelofelijk interactief en is door eerder genoemde acties, zoals de hashtag challenges, een aantrekkelijke manier om je jonge doelgroep aan te spreken.

Op dit moment is het echter nog niet voor iedereen mogelijk om te adverteren op TikTok. Zodra je een advertentie-account aanmaakt via ads.tiktok.com, kan je voor nu slechts een aanvraag indienen. TikTok heeft de toegang vooralsnog beperkt tot enkele landen. 

Wij gaan het advertentieplatform van TikTok op de voet volgen om jou zo snel mogelijk in te kunnen lichten zodra het de lucht in gaat! Wordt vervolgd. 

Meer leren over TikTok of social media marketing?

Bekijk ook ons artikel over alle do’s en don’ts op social media. Volg ons op Facebook en Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen van zowel TikTok als andere socials.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *