Wat is tik tok

Wat is Tik Tok, hoe werkt het en hoe zet ik TikTok marketing in?

Published On 16 november 2020 | By Bobby van Dijk | Marketing, Online Marketing

Als er één social media op dit moment ongelofelijk trendy is onder jongeren is dat de Tik Tok app. Momenteel is de app inmiddels 2 miljard keer gedownload via de App Store en Google Play. Hoogste tijd dus om je er als marketeer in te verdiepen! We nemen je mee in de TikTok wereld en geven je een aantal tips om TikTok marketing toe te passen. Laat je vooral inspireren!

Aantal Tik Tok gebruikers

Bron: Sensortower.com

Wat is de Tik Tok app?

Eerst geven we je antwoord op de vraag: Wat is de Tik Tok app? De Tik Tok app is een social media platform waarbij je korte video’s kunt maken en delen. Net als bij bijvoorbeeld Instagram en Snapchat is het mogelijk om je creatie vorm te geven met leuke filters en effecten. TikTok heeft het doel om haar gebruikers te inspireren met creativiteit en tegelijkertijd plezier te geven. Zo delen gebruikers vaak filmpjes waar ze dansen, zingen of een creatieve grap maken! De korte video’s op TikTok duren maximaal 15 seconden.

Tiktok logo social media

Tik Tok Nederland

Hoewel TikTok uitbrak in Amerika, wordt de Tik tok app tegenwoordig ook veel in Nederland gebruikt. De groei van Tik Tok Nederland is sinds afgelopen mei gestegen tot maar liefst 4,5 miljoen gebruikers. Hoewel tieners eerst de grootste gebruikersgroep was, zijn dit tegenwoordig de jongvolwassenen. Uit cijfers van het moederbedrijf Bytedance blijkt namelijk dat 28 procent van alle gebruikers in Nederland, gebruikers in de leeftijdscategorie van 13 tot 17 jaar zijn. Terwijl 35 procent bestaat uit gebruikers die in de leeftijdscategorie van 18 tot 25 jaar zitten. Daarnaast vormen gebruikers van 25 tot 34 jaar ook nog 22 procent.  De Tik Tok app wordt per dag gemiddeld 8 keer gebruikt met een totale tijdsduur van 61 minuten.

Hoe werkt Tik Tok?

Hoe werkt de TikTok app eigenlijk? We geven je hieronder een kort en krachtig stappenplan, zodat je direct weet hoe TikTok werkt en je ermee aan de slag kan:

  1. Installeer de TikTok app op je mobiele telefoon
  2. Maak een profiel aan waar je jouw persoonlijke gegevens invult. Kies voor aanmelding via telefoonnummer, e-mailadres of je Facebook account.
  3. Stel je TikTok privacy instellingen in. Deze staan standaard op openbaar! Ik raad je aan om deze te wijzigen naar ‘privé’, zodat alleen jouw volgers jouw activiteiten zien.

Tiktok account aanmaken Privacy instellingen Tiktok app Voorbeeld van een Tiktok account

  1. Ready! Je kan nu je korte video’s direct opnemen. Linksonder vind je verschillende filters om je filmpje leuker of aantrekkelijker te maken!
  2. Via het tabje ‘ontdekken’ kan je de filmpjes van andere gebruikers of bijvoorbeeld bekende artiesten bekijken, liken en/of delen. Laat je ook inspireren!
  3. Een breder publiek bereiken met je video? Geef je filmpje een hashtag mee in de beschrijving! Door een hashtag toe te voegen aan je filmpje zorg je ervoor dat deze voor iedereen terug te vinden is die zoekt op die hashtag. Leuke spelelementen zijn zo al ontstaan, zoals de #challenge. Met de challenge hashtag dagen gebruikers elkaar uit om een bepaalde challenge uit te voeren en vervolgens ook te delen.

 Video met filter op TiktokVideo challenge met hashtags

Tik Tok for you

Voor de ervaren Tik Tok gebruiker is de “for you” term bekend, maar voor de onervaren niet. Het antwoord op de vraag: wat is Tik Tok for you? Wanneer je de Tik Tok app opent, kom je direct op een pagina terecht die je suggesties geeft. Dit heet de “for you” pagina. Iedere influencer wil natuurlijk op deze pagina terecht komen, omdat je zo een boost krijgt. Hoe het algoritme werkt hoe je op de Tik Tok “for you” pagina komt is niet precies bekend. Het is wel gebleken dat accounts met veel volgers op deze pagina terecht komen.

Hoe zet je TikTok marketing in?

Uiteraard kun je ook het social media platform TikTok inzetten voor de marketing van jouw bedrijf. Nu de app definitief is doorgebroken, is er nu ook recent bekend gemaakt dat et mogelijk is om op Tik Tok campagnes op te starten. Om je op weg te helpen lichten we twee marketing opties toe. Dit zijn TikTok influencers en Tiktok advertising.

TikTok gebruikers inzetten als influencer

Een platform met zoveel gebruikers kan je heel goed gebruiken voor de branding en social media marketing van jouw bedrijf. Aangezien Tik Tok erg populair in Nederland geworden is, worden er tegenwoordig ook TikTok influencers ingezet in Nederland. Er is namelijk nu één partij die met TikTok samenwerkt. Dit is TikTok Creators, een internationale partij dat TikTok influencers koppelt aan bedrijven en merken.

Marketing stunt Coca-Cola

De welbekende share-a-coke campagne van Coca-Cola is ook actief ingezet op TikTok. Nadat ze alle flesjes cola hadden bedrukt met leuke songteksten, riep Coca Cola alle jongeren op om hier een filmpje over te plaatsen met #shareacoke. Er is een mooie compilatie gemaakt van de share-a-coke campagne op TikTok! De campagne was een ongelofelijk succes met een bereik van circa 200 miljoen views. Hier vind je nog meer voorbeelden van uitstekend brand management.

TikTok advertising: de mogelijkheden

Adverteren op een platform als TikTok is een mogelijkheid waar velen reikhalzend naar uit hebben gekeken. Het social media platform is namelijk ongelofelijk interactief en is door eerder genoemde acties, zoals de hashtag challenges, een aantrekkelijke manier om je jonge doelgroep aan te spreken.

Op dit moment zijn er drie advertentietypen mogelijkheden die in Nederland te gebruiken zijn. Ze worden ook wel ad products genoemd. Dit zijn:

  • Brand Takeover
  • TopView
  • In-Feed Ad 

Voorbeeld:

advertising tik tok

Bron: Vero-asean.com

Tiktokkers termen

Ken je mensen in je omgeving die Tik Tok gebruiken en heb je er zelf geen flauw benul van? Lees hier een aantal bekende Tiktokkers termen.

  • Fy: de volledige uitspraak is For You. Dit is de pagina met suggestie filmpjes die door miljoenen publiekelijk worden gezien.
  • Challenge: wanneer er een #challenge onder het filmpje geplaatst wordt, betekent het dat je wordt uitgedaagd om iets te doen. Een voorbeeld hiervan is een filmpje nadoen.
  • Duet: wanneer er een #duet wordt gebruikt, duidt dit op een filmpje waar een reactie gegeven wordt in filmvorm. De reactie en het filmpje worden zij aan zij afgespeeld.
  • POV: wanneer er gebruikt wordt gemaakt van deze term, wordt het filmpje vanuit een onverwacht perspectief afgespeeld.

Meer leren over TikTok of social media marketing?

Bekijk ook ons artikel over alle do’s en don’ts op social media. Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen van zowel TikTok als andere socials.

Tiktok is het social media platform waarbij je korte video’s kunt maken en delen in de TikTok app. Je kunt gebruik maken van filters en effecten, waarmee je creatieve en leuke video’s maakt. Bekijk meer details over de Tik Tok app.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Load More

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *