Videomarketing

Videomarketing 101: de 5 beste tips en strategieën

Published On 28 april 2015 | By Steven van Stavoren | Marketing, Online Marketing

Het inzetten van videomarketing kan een enorm goed middel zijn om meer traffic te genereren naar je website. Wanneer je niet bekend bent met de werking van videomarketing, kan het wat complex overkomen, maar eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk om te realiseren. We zetten een aantal tips, voor het maken en inzetten van video’s, voor je bedrijf op een rijtje.

  1. Bepaal je doel

In de zakenwereld ga je altijd doelmatig te werk. Je meet successen bij het behalen van doelstellingen. Daarom is het ook bij een video belangrijk om eerst duidelijk te hebben wat je precies wilt bereiken met de video in kwestie. Welke boodschap hoop je hiermee over te brengen op je publiek? Moet het puur en alleen informatief zijn? Wil je provoceren? Of wil je graag een product of service verkopen?

Wanneer je deze vragen goed hebt uitgedacht kun je beter toewerken naar een effectieve call to action.

  1. Ken je doelgroep

Het is belangrijk om goed na te denken over hoe je je publiek wilt aantrekken. Het is nooit zo dat jouw video iedereen zal aanspreken. Maar de groep die je er mee wilt aanspreken moet wel geboeid worden. Doe daarom onderzoek naar de interesses van je doelgroep. Dit is tegenwoordig dankzij social media gemakkelijk uit te zoeken. Je video kan inspelen op emoties, of een grappige boodschap bezitten die mensen aan het lachen maakt of gewoon een sterk verhaal vertellen.

  1. Creëer continuïteit

Maak iets wat mensen bezighoud of blijft boeien. Gooi een teaser online om je publiek nieuwsgierig te maken. Verspreid je boodschap waar mogelijk over meerdere video’s. Zorg dat er continuïteit is in je videomarketing. Laat het niet bij één video. Zo kun je bijvoorbeeld een serie video’s klaarzetten die wekelijks worden gepubliceerd en 1 eindconclusie brengen. Wanneer je dit goed aanpakt, hou je je publiek geboeid en blijft je doelgroep dichtbij.

Belangrijk om te weten: video’s hoeven niet een overduidelijk promotioneel doeleinde te hebben. Zo kun je bijvoorbeeld ook tutorials aanbieden waarbij je elke week een ander onderwerp aankaart wat binnen de specialisaties van je bedrijf valt. 

  1. Maak je bedrijf vindbaar

Videomarketing is een leuke tool om in te zetten voor je bedrijf. Let er echter wel op dat je in je video ook contactgegevens verwerkt. Mensen die nog nooit van jouw bedrijf gehoord hebben en jouw video voor het eerst zien, moeten wel weten hoe ze contact kunnen opnemen. Gebruikelijk komt deze informatie aan het einde van de video in beeld. Zo kun je bijvoorbeeld de website vermelden, belangrijke e-mail adressen en een telefoonnummer. Bij een media kanaal zoals Youtube kan je deze gegevens vaak ook onder of naast de video erbij plaatsen.

  1. Vindbaarheid van je video

Met betrekking op de SEO (online vindbaarheid) is het belangrijk trefwoord optimalisatie toe te passen in je titel. Dit houdt in dat je titel direct moet aansluiten op de content van de video. Gaat jouw video bijvoorbeeld over de verkoopmethode van telefoons, dan moeten de woorden verkoopmethode en telefoon in de titel worden verwerkt. Op deze manier zal je video sneller gevonden worden bij zoekresultaten.

SEO vindbaarheid

Met deze tips op zak is het tijd om aan de slag te gaan met je video! Plaats de video niet alleen op de website van je bedrijf, maar ook op alle social media kanalen en eventueel zelfs via e-mail. Plaats dan een link naar je website. Dit bevordert gelijk de vindbaarheid van jouw website.

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Funk-e. Wij maken super awesome uitleg animatie om moeilijkere onderwerpen gewoon wat simpeler en helderder te maken!

 

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *