MKB bedrijfssoftware

Bedrijfssoftware voor het MKB: 3 aanbevelingen

Published On 10 september 2020 | By Jesse Rietbergen | Marketing

Zeker in een tijd waarin thuiswerken noodgedwongen eerder regel dan uitzondering is, wordt duidelijk van hoeveel toegevoegde waarde goede business software kan zijn. Software die doet wat je ervan verwacht kan ervoor zorgen dat de productiviteit van je bedrijf omhoog gaat, zelfs wanneer iedereen vanaf een eigen locatie werkt. Weten welke software mogelijk meerwaarde biedt en waar je op moet letten bij de keuze van bedrijfssoftware voor het MKB? Neem onderstaande aanbevelingen in acht!

1.    Let op mobiliteit en flexibiliteit

Over de meeste bedrijfssoftware voor het MKB is ontzettend goed nagedacht en het is geoptimaliseerd door middel van ‘trial and error’. Hierdoor kan goede bedrijfssoftware je enorm veel taken uit handen nemen en processen vereenvoudigen en optimaliseren. Het is dan wel zaak dat je altijd toegang hebt tot deze software. Kies je voor traditionele pakketsoftware dan moet deze echter op de server geïnstalleerd worden en betaal je licentiekosten. Kies je voor moderne online software dan maak je gebruik van de Cloud en is de software voor een gebruiker met een abonnement altijd en overal te benaderen. Bovendien betaal je voor online software niet voor licentie- en onderhoudskosten, maar alleen per gebruiker. Hetzelfde geldt voor mobiele apps die het op afstand werken nog laagdrempeliger maken.

2.    Alles-in-een of losse modules

Voordat je bedrijfssoftware voor het MKB gaat aanschaffen is het goed om je te verdiepen in de verschillende soorten software. Zo is het mogelijk om alles-in-één bedrijfssoftware aan te schaffen of te kiezen voor een specifiek pakket. Dit laatste is voordeliger als je slechts voor een bepaald onderdeel van je bedrijfsprocessen software nodig hebt. Wil je de gehele onderneming zoveel mogelijk digitaliseren en klaarmaken voor telewerken dan is alles-in-één software vaak voordeliger. Enkele van de belangrijkste onderdelen van deze bedrijfssoftware voor het MKB – die je dus ook als los pakket kunt aanschaffen – zijn:

  • Customer Relationship Management (CRM): met deze software kun je het klantencontact en relatiebeheer optimaliseren. Zo bereik je een optimale dienstverlening, meer inzicht in sales en een hogere conversieratio.
  • Enterprise Resource Planning (ERP): deze software bundelt bedrijfsprocessen in een handig systeem en maakt dat je de bedrijfsvoorraad, verkoop en efficiëntie van het bedrijf handig kunt managen.
  • Human Resoure Management (HRM): heb je personeel in dienst? Dan helpt deze software bij de werving en selectie, de personeelsadministratie en evaluatie.

3. Let op de gebruiksvriendelijkheid

Het is natuurlijk geweldig als je super geavanceerde businesssoftware hebt met lekker veel functionaliteiten. Als je er echter geen wijs uit kunt worden of de bedrijfssoftware voor het MKB te ingewikkeld wordt bevonden door het personeel, schiet je het doel alsnog voorbij. Alleen gebruiksvriendelijke software met een prettige interface zal goed gebruikt worden en zorgen voor meer productiviteit en efficiëntie. Probeer de beoogde software dus altijd eerst uit, bijvoorbeeld door middel van een demo.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *