Het belang van online marketing, hoe krijg je naamsbekendheid?
Het is de fundamentele kwestie van marketing en het is niet eenvoudig om te antwoorden. Er zijn een groot aantal marketing opties en sommige werken op massale schaal, het bereiken van zoveel mogelijk mensen, terwijl andere doelgericht zijn en direct spreken met een kleine niche van potentiële klanten.
De kracht van online marketing
Online marketing doet beide. Een volwassen industrie tot kort geleden, en al snel een van de meest populaire manieren om een bedrijf te promoten. Hiermee kunnen bedrijven succes en klanten trends direct volgen en analyseren, terwijl ze klanten direct en indirect bereiken vanuit verschillende invalshoeken. Het spreekt voor zich dat online marketing cruciaal is voor bedrijven om voorop te blijven lopen in een concurrerend online landschap.
Hoewel je waarschijnlijk geen uren kunt besteden aan het bestuderen van de digitale marketingkanalen, -hulpmiddelen en -strategieën, is het de moeite waard om de basis doses en -regels te leren, zodat je weloverwogen beslissingen kunt nemen over hoe jouw bedrijf online verschijnt. Zodra je de basis hebt, kun je beginnen te kijken naar hoe je je online marketing doelen kunt bereiken. En of je dit zelf doet of uitbesteed.
Of je bedrijf nu al bezig is met een internet marketing campagne of je nog de eerste stappen gaat zetten, is het van belang van zoekmachine-optimalisatie (SEO), zoekmachine-adverteren (SEA) en linkbuilding niet te onderschatten. Laten we een kijkje nemen in onze lijst van Do’s en Don’ts voor digitale marketing.
Do’s:
Een mooie domeinnaam
Houd je domeinnaam kort en memorabel. Als mensen je domeinnaam niet kunnen onthouden omdat deze te lang is of te veel te maken heeft met je vakgebied, zul je het heel moeilijk vinden om terugkerende bezoekers te krijgen. Een korte domeinnaam maakt het ook gemakkelijker om al je promotiemateriaal op te nemen.
Een overzichtelijke website
Houd uw website eenvoudig en duidelijk, want dit moedigt bezoekers aan terug te komen. Als bezoekers gedwongen worden te lang te wachten, is de kans groter dat ze weer gaan uitloggen. Kijk hier om je online marketing kennis te verbreden met trainingen.
Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen
Blijf op de hoogte. Omdat het internet altijd aan het veranderen is, is het het beste dat je constant onderzoek doet en zoveel mogelijk kennis verkrijgt over wat er gebeurt op de populaire sites, zodat jij ook de tijd kunt bijhouden en je klanten kunt behouden.
Performance marketing
Affiliate marketing en SEA kan ondernemers helpen om hun bedrijf naar nieuwe hoogtes van succes te brengen. Er zijn talloze manieren om je bedrijf te promoten en uit te breiden. Beter nog, digitale marketing is minder duur dan print reclame of media en effectiever.
SEO en linkbuilding
Gebruik SEO en linkbuilding in alle aspecten van je website, want dit zal je helpen hits te genereren en je winstmarge verhogen, omdat je niet voor het verkeer hoeft te betalen.
Maak een pittig en aantrekkelijk e-mailhandtekening aan en neem links op naar je website en sociale media-profielen. Hier vind je meer inhoudelijke informatie over linkbuilding en kun je dit eventueel uitbesteden.
Wat doet de concurrentie?
Houd uw concurrentie in de gaten – dit is een van de eerste regels voor marketing. Wat voor soort campagne gebruiken ze? Welke soorten promoties en speciale aanbiedingen?
Een klant bedrijfsrelatie onderhouden
Het cultiveren van een belangrijk klantenbestand is tegenwoordig sterk afhankelijk van je aanwezigheid in sociale medianetwerken. Facebook-fanpagina’s geven zowel klanten als klanten een plek om feedback te geven die iedereen kan bekijken. Twitter is een geweldige manier om informeel met je publiek te communiceren.
Don’ts: Wat vooral niet te doen?
Direct om gegevens vragen
Bezoekers laten registreren voordat ze informatie kunnen ontvangen of je website kunnen bekijken. Omdat dit feitelijk meer mensen afwijst dan dat het aantrekt. Als je digitale marketing campagne om wat voor reden dan ook registratie vereist, vraag dan alleen om de essentiële details (zoals een voornaam en e-mailadres).
Spam versturen
Je bestaande of potentiële klanten spammen via e-mails, discussieforums, enzovoort. Hoewel sommige online marketeers beweren goede resultaten op deze manier te ontvangen, is de kans groter dat je wordt verbannen.
Te veel aanbiedingen
Te vaak speciale promoties aanbieden. Omdat bedrijven die dit doen hun klanten trainen om te wachten op de verkoop. Als je minder promoties en aanbiedingen hebt, zullen mensen in die periode waarschijnlijk meer kopen.
Een slecht product of dienst
Hoe goed is je service of product? Als het product stinkt, kan geen enkele hoeveelheid marketing het goed maken. Kijk hier voor tips voor een organische benadering van SEO.
Nadoen en afkijken
Je competitie kopiëren. Alleen omdat een van je concurrenten het iets anders lijkt te doen, wil nog niet zeggen dat je het ook moet doen. Je weet maar nooit, hun marketing campagne werkt misschien helemaal niet voor hen, dus val niet in dezelfde val.
Door de bovenstaande doseringen voor digitaal marketing te volgen, kun je er zeker van zijn dat je campagne veel succesvoller zal zijn dan wanneer je de don’ts volgt. Door bezoekers naar je website te trekken, vergroot je de zichtbaarheid (en hopelijk ook de verkoop) van je merk.
Meer leren?
Laat je vooral inspireren door alle andere online marketing blogs. Zo lees je ook over het belang van neuromarketing voor je bedrijf.
Interessant artikel! Zelf ben ik beginnend online marketeer dus dit is zeer handige en welkome informatie! Bedankt en ga zo door!