De belangrijkste promotiemiddelen voor je bedrijf
Als je een bedrijf begint of al een tijdje opereert binnen een bepaalde branche, is het belangrijk om ‘in the picture’ te blijven. Dit betekent dat het bedrijf zichzelf constant zichtbaar moet maken, door het gebruik van promotiemiddelen. Zo blijft een bedrijf in het geheugen van de klant en spreekt het, indien goed aangepakt, nieuwe partners of doelgroepen aan. Welke promotiemiddelen het belangrijkst zijn? Dat lees je in onderstaand artikel.
Offline en online promotie
De keuze voor een promotiemiddel ligt aan de branche waarin een bedrijf werkzaam is, en waar zij hun doelgroep het best kunnen aanspreken. Er kan namelijk gekozen worden voor online en/of offline marketing. Online marketing betekent dat er promotie wordt uitgevoerd via het web. Dit kan via verschillende online platformen en hulpmiddelen zoals: social media, Google Adwords maar ook SEO en SEA zijn belangrijke middelen.
Social media platformen kunnen een groot bereik hebben, als dit goed wordt aangepakt. Benader de juiste doelgroep met je posts en zorg dat er interessante en leuke content op de platformen wordt geplaatst. Bij social media kanalen kan er gedacht worden aan Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest. Google Adwords zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent in Google middels advertenties. Wel hangt hieraan een prijskaartje.
Krant
Een krant is een offline promotiemiddel waarmee een doelgroep, binnen een niet al te grote straal of juist nationaal, bereikt kan worden. Grote bedrijven met een flink budget kun hierin flink investeren. Die kunnen namelijk promotie uitvoeren via nationale kranten. Een kleiner bedrijf kan de promotie via lokale kranten promoten om zo de doelgroep in de omgeving aan te spreken. Een artikel met daarbij uitleg over diensten of producten van het bedrijf, kunnen de lezer informeren en overhalen tot actie.
Promotiekleding
Een andere vorm van een promotiemiddel is promotiekleding. Deze vorm van promotie is zeer effectief en daarnaast ook nog eens functioneel op de werkvloer. Als elke medewerker dezelfde outfit draagt, zorgt dit voor een professionele indruk en verzorgde uitstraling. De kleding kan op de werkvloer, maar ook op bezoek bij klanten en/of partners worden gedragen. Het personeel kan de kleding tevens in hun vrije tijd dragen, bij een beurs of evenement. Zo creëert je bedrijf in een grote omgeving naamsbekendheid.
Blog
Een blog kan enorm effectief zijn voor het vinden van de bedrijfswebsite. Door middel van SEO kunnen bepaalde zoekwoorden worden bepaald, waarvan toekomstige klanten of partners gebruik maken tijdens hun zoektocht op het web. Door middel van blogs kun je schrijven over het bedrijf, de diensten, het vak, tips en toepassingen van het product of de dienst. Daarnaast is het interessant om te lezen voor consumenten en het zal voor veel verkeer zorgen op de website.
Overige promotiemiddelen
Verder kan er nog gedacht worden aan het ophangen van posters en uitdelen van flyers. Daarnaast is het sponsoren van een sportclub is een promotiemiddel dat een relatief grote doelgroep kan bereiken, dit hangt echter wel af van je budget en het team dat je sponsort.
Uiteraard zijn er nog veel meer promotiemiddelen beschikbaar, kies er één die past bij jouw bedrijf. Succes met het inzetten van de middelen! Voor meer informatie over de marketing van je bedrijf lees je ook alles over de online marketing van je bedrijf.
Onze start-up heeft ter gelegenheid van een event vorig jaar hoodies besteld om de sportieve uitstraling van ons bedrijf nadruk te verlenen. Ze sloegen in als een bom. We zijn inmiddels gegroeid en iedereen wil er een. Ze worden bij ons gedragen bij wijze van werkkleding, kun je wel zeggen.