Hoe komt mijn website bovenaan in Google?

Published On 8 april 2022 | By Steven van Stavoren | Online Marketing

Als je een website bouwt, wil je eigenlijk één ding: gevonden worden in Google. Want gevonden worden, betekent dat je potentiële klanten op je website mag ontvangen. En als je daar een goed verhaal vertelt, dan is de kans groot dat je er omzet mee genereert of de juiste boodschap overbrengt op je lezer. Gevonden worden is met behulp van een online marketing bureau te regelen. Maar hoe werkt een zoekmachine nu eigenlijk? En hoe kom je zo hoog mogelijk in de ranglijst?

Google toonaangevend

Waarom willen we eigenlijk allemaal bovenin Google uitkomen? De reden hiervoor is dat Google een toonaangevende zoekmachine is. Het wordt immers het meeste gebruikt en is de grootste, meest gebruiksvriendelijke zoekmachine. Zelfs de merknaam heeft de functie al overgenomen. Je gebruikt geen ‘zoekmachine’ om iets te vinden, maar je ‘googelt het’. Het is gewoon een ingeburgerd werkwoord geworden: googelen. Dus als iedereen Google gebruikt, dan wil je graag zo hoog mogelijk in de resultaten verschijnen, zodat je snel gevonden wordt. En dat is weer goed voor je bedrijf.

Zoekmachine optimalisatie

Je hebt vast wel gehoord van de term SEO. Dit staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het is de term voor alles wat je met je website doet om zo hoog mogelijk te ranken in Google. Je optimaliseert je website, zodat het makkelijker wordt voor een zoekmachine om je te vinden. Hiervoor moet je SEO op orde zijn. Vroeger betekende dit dat je een pagina vol zoekwoorden aan je website kon toevoegen, maar Google accepteert dat niet meer. Een goede website ziet er verzorgd uit, bevat inhoudelijk goede, unieke teksten waarin de sleutelwoorden op sleutelposities zijn verwerkt, zoals in een tussenkopje en aan het begin en einde van de tekst. Ook zijn deze teksten langer dan 300 woorden. Plaats links naar andere relevante pagina’s binnen je website, maar ook erbuiten. Dit wordt door de zoekmachine allemaal ontdekt en meegenomen in de registratie van je pagina. Voldoe je aan al deze optimaliserende eigenschappen, dan stijg je vanzelf in de ranking.

Vooral ermee doorgaan

Een statische pagina, waar niets mee gebeurt dan alleen maar er zijn, kan het best goed doen bij Google als de SEO op orde is. Maar een dynamische pagina, waar geregeld nieuwe SEO teksten op verschijnen en nieuwe foto’s worden geplaatst, die houdt Google extra in de gaten. Nieuwe, unieke content helpt om je website zichtbaar te houden. Zorg er wel voor dat het altijd geoptimaliseerd is voor Google, anders werkt de nieuwe content averechts en zak je juist weer in de ranglijsten.

Webshop optimaliseren

We hebben het vooral over het optimaliseren van teksten gehad, maar ook afbeeldingen van je webshop of website kun je inzetten voor de zoekmachine optimalisatie. Het is namelijk mogelijk om sleutelwoorden aan je afbeeldingen mee te geven. Gewoon, door middel van een korte beschrijving die je aan de afbeelding hangt. Het ligt aan het soort websitebouwer programma waarmee je werkt hoe je dit het beste toevoegt. Ben je wat bedreven in HTML dan komt de beschrijving als alt-code in de HTML te staan. Een goede websitevormgever kan je hier zeker bij helpen. Weet dus waar je op moet letten als je website moet bouwen. Door een korte omschrijving met zoekwoorden mee te geven aan de afbeelding wordt ook deze sneller gevonden. Want Google zoekt ook afbeeldingen, video’s en zelfs op Shopping!

Abracadabra

SEO klinkt bij sommigen als een toverspreuk in de oren. Maar dat is het niet. Het is geen tovertruc, maar een marketing tool waarmee je jezelf kan profileren op het internet. Let wel dat wanneer je in een branche werkt met veel concullega’s dat het altijd lastig is om hoog of bovenaan de zoekresultaten te eindigen. Blijf wel stug doorgaan met de optimalisatie van je website en zorg voor unieke content. Zorg dat de inhoud en leesbaarheid van je tekst voorop staan. Het plaatsen van zoekwoorden gaat vaak vanzelf wanneer de tekst gewoon lekker loopt. En kom je er zelf niet uit? Neem dan contact op met een online marketing bureau of een gespecialiseerde tekstschrijver; zij kunnen je helpen om de SEO van je website te verbeteren.

Heb geduld

Wanneer je alle pagina’s geoptimaliseerd hebt, dan kan het even duren voordat Google dit alles heeft verwerkt. De bots van Google moeten namelijk je website weer helemaal door om deze te kunnen indexeren. Heb dus even geduld na het live zetten van de nieuwe teksten en richt je op het ondernemen. Bij een goede optimalisatie komen de nieuwe bezoekers vanzelf naar je toe. Ze hoeven je alleen maar te googelen.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *