SEO voor beginners

Published On 14 april 2022 | By Steven van Stavoren | Marketing, Online Marketing

Een goede positie in de ranking van Google is vandaag de dag van enorm belang voor een bedrijf. Een goede online vindbaarheid heeft vele voordelen. Zo draagt het bij aan de autoriteit van een website, kan het verkeer hierdoor toenemen en daarmee ook de leads en sales. Het bereiken van een goede positie vergt een investering in zoekmachineoptimalisatie we hebben het dan ook wel over Search Engine Optimization (SEO). Voor beginnende website eigenaren kan de hoeveelheid aan kennis die je nodig hebt om dit te kunnen doen erg overweldigend zijn. Om ervoor te zorgen dat je in ieder geval weet hebt van de basis van SEO, hebben we de belangrijkste punten voor je op een rijtje gezet.

Wat is SEO?

Search Engine Optimization maakt samen met Search Engine Advertising deel uit van Search Engine Marketing. Deze vorm van marketing richt zich op het verbeteren van de positie van een website in de zoekresultaten van een zoekmachine. Door middel van het uitvoeren van bepaalde activiteiten kan de positie namelijk beïnvloed en verbeterd worden. Deze activiteiten worden uitgevoerd op basis van bepaalde zoektermen waar een website op wil ranken. Bij het behalen van een hogere positie heb je een betere kans om te concurreren binnen een specifieke markt. Er is een grote hoeveelheid aan factoren die de positie in de ranking zouden kunnen beïnvloeden.

Welke ranking factoren zijn er?

Er zijn naar schatting honderden ranking factoren die voor een zoekmachine van belang zijn. Een paar bekende factoren zijn bijvoorbeeld de laadsnelheid en de indexatie van een webpagina. Hierbij gaat het vooral om technische factoren. Daarnaast zijn er nog factoren zoals het linkprofiel of de autoriteit van een website. Voordat je begint met SEO is het van belang dat je op de hoogte bent van de belangrijkste factoren.

Het verschil tussen off-page SEO en on-page SEO

Je kunt een onderscheid maken tussen off-page en on-page SEO. Bij on-page SEO neem je optimaliseer je het technische gedeelte van een website. Off-page SEO richt zich juist meer op alles buiten een website. Denk bijvoorbeeld aan social media aanwezigheid. Daarnaast wordt er bij off-page SEO vaak geïnvesteerd in creëren van backlinks, we noemen dit ook wel linkbuilding. Deze werkzaamheden zijn van belang om het linkprofiel van een website te versterken. Hierdoor wordt de autoriteit van een website vergroot. Ben je nieuwsgierig geworden naar het opbouwen van een gezond linkprofiel? Neem dan een kijkje bij Linkbuilding Masters. Zij kunnen je helpen bij het behalen van kwalitatieve backlinks.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *