Offline marketing

Hoe breng je offline en online marketing met elkaar in balans?

Published On 31 oktober 2014 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing, Online Marketing

Hoewel het lijkt alsof online marketing de enige manier is om je bedrijf in de markt te zetten, is dat absoluut niet zo. De verkoopcijfers van je bedrijf stijgen juist naar grote hoogte als je zowel online als offline marketingstrategieën gebruikt. Maar hoe breng je deze strategieën met elkaar in balans?

Combineer offline met online marketing

Toen internet net opkwam, waren de webwinkels nog totaal anders dan de fysieke winkels. Dat is eigenlijk zonde. Offline en online marketing zouden elkaar moeten versterken.

Dit kan bijvoorbeeld door op de website een afhaaltool te plaatsen waarmee klanten de voorraad in de winkel online kunnen controleren. De bestelling die ze eventueel plaatsen, kunnen ze dan zelf in de winkel afhalen. Op die manier werken offline en online marketing samen en versterken ze elkaar.

Marketing met een gezicht

Online en offline marketing kunnen dus het beste naast elkaar bestaan en elkaar zo versterken. Maar het is daarbij wel belangrijk dat beide vormen van marketing één gezicht hebben, zodat je winkel en je producten of diensten herkenbaar zijn. De website moet dus lijken op de winkel om de hoek.

Bijkomend voordeel van marketing met één gezicht, is dat het je minder tijd, geld en moeite kost om alles te stylen. De webshop kan gewoon in dezelfde stijl als de fysieke winkel. Je bereikt dus niet alleen meer klanten, maar houdt het voor jezelf eenvoudig.

Benut verschillende kanalen

Maar in welke verhouding moet je offline en online marketing gebruiken? Om dit met elkaar in balans te brengen, is het belangrijk dat je een breed aanbod van communicatiekanalen benut. Werken met meerdere kanalen heeft ten eerste als voordeel dat je meer bereik hebt. Een hoogbejaarde man heeft misschien geen internet, maar is wel te bereiken met folders of flyers.

Een tweede voordeel van een breed communicatieaanbod, is dat je de klant laat kiezen hoe hij jouw bedrijf wil benaderen. Contact zoeken via de telefoon, een offline kanaal, is handig als de klant een complexe vraag heeft en een op zijn situatie toegeschreven antwoord wil hebben.

Online kanalen zijn handig voor een snel antwoord. De chat is bijvoorbeeld een laagdrempelige manier van communiceren waar klanten zich vaak fijn bij voelen. Maar de klant moet je ook kunnen benaderen via e-mail, de website en sociale media. Uw bedrijf blijft zo bereikbaar voor een brede doelgroep.

Marketingmix

Online en offline kanalen kunnen elkaar dus versterken, maar welk kanaal moet je in welke mate toepassen? Helaas is daar geen eenduidig antwoord op. De ideale marketingmix hangt af van je product of dienst, je doelen, doelgroep en budget. Er is geen formule om dit te berekenen, maar je doet er goed aan om zoveel mogelijk vanuit het perspectief van je klanten te denken. Alleen op die manier kunt je de kanalen optimaal afstemmen op de behoeften van de klant, met een hogere verkoop tot gevolg.

Conclusie

Het mixen van online en offline marketing is dus belangrijk, omdat de klant kan kiezen bij welk communicatiekanaal hij zich prettig voelt. Daarnaast vergroot je het klantenbereik.

Hulp nodig bij je online marketing activiteiten? Kijk dan eens wat Pixelfarm voor je kan doen.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *