hoe werkt geurmarketing

Marketing met een geurtje

Published On 31 augustus 2018 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing

Voor het verkopen van een dienst of een product zetten wij marketing in.  Dit doen wij door op allerlei manieren de zintuigen te prikkelen. We zorgen voor een aangenaam achtergrondmuziekje, vertonen aantrekkelijke beelden op schermen en zorgen voor verse koffie. Naast horen, zien en proeven is er nu ook aandacht voor ruiken. Onderzoek heeft uitgewezen dat onze neus 75% van onze emoties beïnvloedt. Prettige geuren zorgen niet alleen voor een aangename stemming, maar hebben bovendien een positieve invloed op onze aankoopbeslissingen. Tijd voor de introductie van geurmarketing.

Het geheim van geurmarketing

Vrijwel elke vorm van marketing is zichtbaar. Geurmarketing is dit niet; het is door onze ogen en oren niet op te merken, maar door onze neus des te meer. Denk maar eens aan de geur bij de warme bakker. De geur van vers brood zorgt er dikwijls voor dat we bij de bakker worden verleid om meer te kopen dan we van plan waren. Vaak komen we met een extra gebakje of een zak koekjes thuis. Dat is wat geurmarketing met ons doet. De juiste geur zorgt ervoor dat we ons prettig voelen en meer gaan besteden. Een andere bijkomstigheid is dat onze verblijfsduur in de winkel of showroom met 54% stijgt. Bovendien herkennen wij de geur en associëren wij deze met een desbetreffende zaak of locatie. Wanneer je chloorlucht ruikt, is het goed mogelijk dat deze lucht je doet herinneren aan het zwembad waar je vaak zwemt. De specifieke geur in een ziekenhuis is er een die wij massaal als onplezierig ervaren. Geurmarketing is dan ook alleen succesvol als de juiste geur wordt gebruikt die positieve herinneringen oproept en een aangenaam gevoel geeft.

Hoe werkt geurmarketing

Een geur heeft zijn eigen kenmerken. Zo zorgen frisse geuren tot het overgaan tot actie, zijn bloemengeuren rustgevend en staan houtachtige geuren voor sterk en krachtig.
Het bepalen van de juiste geur zorgt voor de juiste geurbeleving. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het samenstellen van de juiste geur die herkenning en positieve herinneringen oproept. Zij beschikken over 9.000 geuren en zijn in staat een uniek geurenlogo samen te stellen. Een voorbeeld van een uniek geurenlogo is de geur van Zwitsal. Elke moeder zal deze geur direct herkennen en deze associëren met zachte billetjes en een mooie kindertijd. Dit is wat geurmarketing voor ieder bedrijf kan betekenen. Fijne herinneringen en een aangenaam gevoel hebben een positieve werking op de omzet. TOPP weet exact welke geur de positieve aspecten van producten en diensten versterkt.

Geurverspreiding via geurmachines

De verspreiding van een unieke geur wordt geregeld door geurmachines die uit het zicht zijn onttrokken. Deze geurverspreiders worden hoog in de ruimte op strategische plekken opgehangen en zijn toepasbaar voor ruimtes tot maar liefst 5.000 m2. De geuren zijn samengesteld op basis van etherische oliën en zijn volkomen veilig voor mens, dier en milieu.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *