social shopping

Social commerce wordt steeds belangrijker: dit zijn de mogelijkheden

Published On 21 december 2020 | By Demi van Wijk | Marketing, Online Marketing

Waar social media eerst voornamelijk werden ingezet als engagement platformen, verschuiven ze steeds meer naar conversiegerichte platformen. Dat zul je wel gezien hebben in de laatste updates. Nieuwe features worden op diverse verschillende social media platforms uitgerold en ze spelen allemaal in op social shopping, ofwel social commerce. In deze blog vertellen we je wat het is en wat de mogelijkheden zijn.

Wat is social commerce?

Voordat we ingaan op welke platformen dit wordt toegepast, geven we eerst antwoord op de vraag: “Wat is social commerce? Social commerce is een marketingtechniek waarbij social media platformen worden ingezet als verkoopplatformen. Je kunt het vergelijken met e-commerce, alleen bekijk je de producten op social media. Wat ook onder social commerce valt is dat er wordt verwezen naar alles rondom verkoop. Denk hierbij aan teksten schrijven over nieuwe producten, samenwerking met influencers, reviews van producten promoten of op berichten reageren. Bekijk hieronder welke social media platformen social commerce inzetten.

Social shopping op Facebook

Op Facebook bestaat al sinds enige tijd een vorm van social shopping, namelijk Facebook Marketplaces. Sinds dit jaar heeft het social media platform, Facebook shops geĂŻntroduceerd. Hierbij heb je de mogelijkheid om een complete webshop op te zetten. Klanten kunnen je producten bekijken en/of producten opslaan die ze interesseren zonder dat ze de Facebook app hoeven te verlaten. Het is alleen nog niet mogelijk om in de app zelf producten af te rekenen. Dit mogen we volgend jaar in 2021 verwachten.

Winkelen op Instagram

Je ziet ook op Instagram dat ze zich steeds meer bewegen richting social commerce. Op onderstaande afbeelding is te zien dat de shopping-button nu een aanzienlijke plek in de navigatiebalk gekregen heeft. Zo zie je dat Facebook voor haar social media platformen een centrale rol wilt innemen binnen de online journeys van consumenten. Bekende merken G-star en Balr zijn de eerste Nederlandse bedrijven die hun producten verkopen op deze manier. Voor nu is dat alleen in de Verenigde Staten en ook op Instagram verwachten we dat je in 2021 in de app zelf kan betalen.

social shopping insta

Online winkelstraat op Pinterest

Waar je bij Facebook en Instagram meer spreekt over trigger tot transactie, staat Pinterest meer bekend als het social media platform waar je inspiratie opdoet. Daarom wordt de intentie van Pinterest dat je als het ware door online winkelstraat loopt. Je gaat op Pinterest namelijk niet direct op het product af, maar je scrolt eerst door een soort van magazine dat vol staat met inspiratie. Zie je een product dat je aanspreekt? Van uit een pin bezoek je de website om daar vervolgens het product aan te schaffen. Hoewel dit al enige tijd in de Verenigde Staten beschikbaar is, is de shopping functie nu ook in Nederland beschikbaar. Om je een idee te geven hoe dit eruit komt te zien, zie je hieronder een voorbeeld.

pinterest winkelstraat

Bron: Techcrunch.com

Shopping ads op YouTube

Naast boven genoemde platformen, speelt ook Google in op social commerce. Google Shopping kennen we al, maar nu gaat Google ook het bekende platform YouTube inzetten als online verkoop punt. Zo zijn in de Verenigde Staten al performance-gedreven aanbiedingen aan Google Shopping gekoppeld. Shopping ads mogen wij binnenkort ook verwachten in Nederland. Ze zijn al bezig met het verbinden van content aan producten. Daarnaast wordt er ook getest met het tags aan producten toe te voegen die influencers bespreken in hun filmpje. Hieronder zie je een voorbeeld hoe Shopping ads op YouTube eruit komt te zien.

youtube shopping

Bron: Searchengineland.com

TikTok shopping

Ook TikTok staat niet stil als het gaat over een stap zetten richting social commerce. Ze zijn al volop bezig met het testen van een koopknop. Daarnaast gaat het bekende social media platform samenwerken met het grote webwinkelplatform Shopify. Binnenkort is er de mogelijkheid dat organisaties die producten via Shopify verkopen, TikTok-campagnes aanmaken, optimaliseren en monitoren vanuit het dashboard van Shopify. Houd er rekening mee dat TikTok deze feature eerst zal uitrollen als bĂšta versie, voordat het voor het grote publiek beschikbaar gemaakt wordt. Wil je meer weten over TikTok? Lees het artikel over: Wat is Tik Tok, hoe werkt het en hoe zet ik TikTok marketing in?

Dit is waarom Social commerce belangrijker wordt

Vooral door de coronacrisis is het aantal online aankopen behoorlijk gestegen. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat 71% van de consumenten hun online aankopen doen, gebaseerd op wat ze tegenkomen op social media en dit percentage zal alleen maar stijgen. Social commerce wordt daarom steeds belangrijker, consumenten zoeken naar nieuwe manieren om online hun zaken te doen. Bovengenoemde social media platformen bieden deze mogelijkheden.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *