Online enquete

Tips bij het maken van een beoordelingsschaal in je enquête

Published On 6 november 2015 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing, Online Marketing

Een goede enquête geeft je inzicht in het gedrag en de voorkeuren van mensen. Om bruikbare inzichten te verkrijgen in je onderzoek, dien je niet alleen de juiste vragen te stellen, maar ook de juiste antwoordmogelijkheden te geven. Beoordelingsschalen komen veel voor in onderzoek, maar worden lang niet altijd goed geïmplementeerd. Hoe zorg je ervoor dat je dat wel goed doet?

Tip 1: gebruik woorden als labels in plaats van cijfers

Bij een beoordelingsschaal wordt vaak een nummering gebruikt: de meest linkse optie krijgt cijfer 1, de meest rechtse optie het getal 5. Toch blijkt dat dit bij respondenten verwarring veroorzaakt, omdat niet meteen duidelijk is wat er precies met die één of vijf bedoeld wordt. Je kunt je schaal dan ook beter labelen met termen als ‘zeer oneens’ tot ‘zeer eens’ of ‘slecht’ versus ‘heel goed’. Dit is voor je doelgroep veel duidelijker.

Tip 2: schaal met één waarde

In een beoordelingsschaal lijkt het heel aantrekkelijk om twee extremen tegenover elkaar te zetten: extravert versus introvert bijvoorbeeld. Het is voor respondenten echter makkelijker om zichzelf in te schalen op één waarde en daarvan te zeggen of ze het ‘helemaal wel’ of ‘helemaal niet’ zijn. In onderstaand voorbeeld is de tweede variant dus makkelijker:

Variant 1
zeer introvert () () () () () zeer extrovert

Variant 2
Stelling: Ik ben een extrovert persoon
(zeer mee eens) (eens) (niet eens, niet oneens) (oneens) (zeer oneens)

De tweede variant is eenvoudiger in te vullen, omdat respondenten niet hoeven te twijfelen over of de twee polen wel extremen van elkaar zijn.

Tip 3: kies voor oneven en maak schalen ze niet te lang

In veel onderzoeken is het interessant en waardevol om mensen een neutrale mogelijkheid te bieden. Om deze te kunnen aanbieden, dien je met oneven schalen te werken – je hebt dan altijd een middenpunt. Verder is het belangrijk dat je je schaal niet te lang maakt: bij meer dan 7 opties geef je een respondent te veel keus en ontstaat er twijfel.

Tip 4: verkies vragen boven stellingen

Probeer wanneer mogelijk altijd een vraag te stellen in plaats van een stelling neer te leggen bij je respondent. Bij stellingen is de kans namelijk meer aanwezig dat men meegaat met wat er gezegd wordt of aanvoelt wat het meest sociaal wenselijke antwoord is. Bij een vraag dwing je respondenten om nauwkeuriger te lezen en een bewuste afweging te maken in welk antwoord ze geven.

Tip 5: de antwoordmogelijkheden moeten dekkend zijn

Heeft de respondent een antwoord dat buiten jouw schaalmogelijkheden ligt, dan weet hij of zij niet welk antwoord hij moet kiezen. In een schaal van ‘goed op temperatuur’ tot ‘te koud’ kan iemand die zijn broodje of drankje veel te warm vond zijn antwoord niet kwijt. Houd hier rekening mee bij het ontwerpen van je antwoorden.

Dit artikel werd je aangeboden door Enquete.com, online enquêtetool voor studenten en bedrijven.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *