Tips voor een organische benadering van SEO
De markt voor online content zit eigenlijk heel vreemd in elkaar, als je erover nadenkt. Je hebt blogs en websites die draaien op verhalen en interessante artikelen, die voortdurend zitten te springen om content. Aan de andere kant heb je bedrijven die honderden euro’s per maand uitgeven aan het plaatsen van (gast-)artikelen en blogs op andere websites voor backlinks, in een race naar die felbegeerde hoogste posities in Google.Erg duurzaam is dat inkopen van duurbetaalde artikelen met backlink natuurlijk niet. En eigenlijk gaat het volledig tegen de organische doelstelling in, wat nu juist de kern is van SEO: gratis bezoekers uit Google halen. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar het valt nog niet mee om webbeheerders zo ver te krijgen dat ze gratis een link naar jouw website plaatsen. Hoe kun je die kans vergroten?
Zo voeg je kwaliteit toe aan je linkbuilding
Hieronder een aantal tips die ons de nodige backlinks hebben opgeleverd.
- Ga gastbloggen! Bied de websites waar we het hierboven over hadden – die zitten te springen om content – een gratis, tof artikel. In ruil daarvoor mag je dan vast wel een link in dat artikel opnemen, die natuurlijk naar een door jou gekozen pagina voert.
- Kies een onderwerp dat bij jouw niche past, maar dat breed genoeg is om op verschillende blogs te passen. Verkoop je kussens? Probeer dan niet om overal een artikel over kussens te slijten, maar schrijf over het belang van een goede nachtrust, en geef tips voor sneller in slaap vallen.
- Ga op zoek naar websites en blogs die dagelijks meerdere artikelen publiceren binnen een onderwerp waarover jij iets te vertellen hebt, en bied hen gratis content aan. Weersta de verleiding om hierin direct over jouw hoofdkussens te schrijven, de kans dat zo’n artikel geaccepteerd wordt is nihil. Stel je tevreden met een backlink naar één van jouw eigen artikelen.
- Google eens op “gastblogger gezocht”. Dan vind je een grote hoeveelheid blogs die zitten te springen om jouw content.
- Schrijf jezelf in op content marketing platformen als Linkpizza, IMU en Hulc. Daar vind je allemaal gelijkgestemde ondernemers, die net als jij gericht bezig zijn aan hun linkbuilding en het genereren van organisch sterke content.
Je eigen product verdwijnt bij deze aanpak wat meer naar de achtergrond dan in een advertorial, maar op de lange termijn zul je zien dat het je meer oplevert. Veel advertorial backlinks zijn immers no-follow: voor een hogere positie in Google heb je er niets aan. En juist die hogere positie helpt je consequent aan meer bezoekers, in plaats van de korte opleving die vaak op een advertorial volgt.