3 manieren om offline marketing in te zetten om de online marketing te versterken!
Offline marketing heeft nog steeds een grote impact op onze dag. Zo blijft het in je handen gedrukt krijgen van een flyer bijvoorbeeld beter hangen dan de zoveelste e-mail, die je veelal gelijk weer de prullenbak in swipet. Een groeiende groep mensen vindt offline marketing persoonlijker dan online marketing, zoals social media. Dat biedt kansen. Het ene (offline marketing) kan namelijk het andere (online marketing) versterken. We nemen 3 manieren onder de loep.
1. Posters
Een van de manieren om offline marketing in te zetten om de online marketing te versterken, is door het laten drukken van posters. Zo zal een fysieke folder, flyer of poster, die je aan kunt raken en lezen, meer op de klant persoonlijk gericht lijken dan een online verzonden tweet die exact dezelfde informatie weergeeft. Door aan de posters de URL van jouw website of een QR-code toe te voegen, kun je deze vorm van offline marketing gebruiken om de online aanwezigheid extra te stimuleren.
2. Relatiegeschenken
Een andere vorm van offline marketing die ingezet kan worden om de online marketing te versterken, is door gebruik te maken van relatiegeschenken. Relatiegeschenken zijn cadeaus die je aan jouw zakelijke relaties kunt geven om ze te bedanken. Door deze geschenken op te nemen in de marketingmix, kun je de zakelijke relatie bestendigen. De ontvanger zal zich namelijk vereerd voelen en blij zijn dat jij hem of haar een cadeau hebt gegeven. Tevens zal het voor de klant voelen alsof de zender ervan meer moeite heeft gedaan voor de ontvanger. Dat versterkt de relatie. Relatiegeschenken zijn ook een manier om subtiel reclame te maken. Het herinneringspercentage is namelijk tweemaal zo hoog dan in het geval van bijvoorbeeld een tv-commercial. Een pen of een sleutelhanger met bedrukking is een effectief promotiemiddel, maar door te kiezen voor meer originele relatiegeschenken kom je verrassender uit de hoek.
3. Stickers
Stickers zijn ook een offline marketingmiddel om de online marketing mee te versterken. In de eerste plaats omdat ze verrassend opvallend zijn. Zo zijn vloerstickers met daarop acties en aanbiedingen een zeer effectieve manier van communiceren. Door de stickers op een slimme plek te plaatsen (denk aan: winkelvloeren en tijdens evenementen), kunnen de klanten niet meer om jou heen. Met het toevoegen van een stickerkalender aan een direct mailing sla je twee vliegen in één klap. Het is een leuk idee, waarbij jouw klanten op een originele manier met je in aanraking komen. Daarnaast werk je ook gelijk aan de klantrelatie. Een stickerkalender is namelijk een goed voorbeeld van een origineel relatiegeschenk.
Posters, relatiegeschenken en stickers zijn goede offline manieren en werken als een extra stimulans voor de online aanwezigheid. Welk marketingmiddel ga jij inzetten?