3 misverstanden over linkbuilden
Linkbuilden is een onderdeel van online marketing wat al een lange tijd meegaat. Linkbuilden wordt tegenwoordig ook wel linkmanagement genoemd, omdat er steeds meer bij komt kijken. Het is erg belangrijk en een invloedrijke factor binnen SEO. Wanneer je de SEO van je website hebt gecheckt en deze is niet in orde, kan linkbuilden een manier zijn om dit te verbeteren. Linkbuilden alleen is echter niet de oplossing. Vroeger was linkbuilden heel anders dan tegenwoordig. Om deze reden zijn er veel misverstanden over ontstaan. Ik vertel jou in dit artikel de 3 meest voorkomende misverstanden over linkbuilden. Wanneer je dit weet kan jij effectief aan de slag met de linkbuilding voor jouw bedrijf.
1. Hoe meer linkjes hoe beter
Dit klopt slechts gedeeltelijk, hoe meer waardevolle linkjes hoe beter is wel correct. Zomaar overal linkjes plaatsen om het linkjes plaatsen heeft weinig nut. Vroeger maakte het niet uit, je kon jouw linkje zoveel plaatsen als je maar wilde op welke site dan ook en je klom omhoog in de Google zoekresultaten. Tegenwoordig ligt het een stuk gecompliceerder, Google prikt er zo doorheen wanneer jij zomaar linkjes ergens plaatst. Een linkje moet tegenwoordig op een solide website staan, en dus niet een simpele website met maar één bezoeker per dag. Daarnaast moet het linkje relevant zijn. Wanneer je een linkje plaatst op een pagina als Uwpagina.nl moet dit wel onder de juiste categorie worden gedaan. Je linkje voor een bedrijf die boten verhuurt plaatsen onder de categorie ‘vliegtickets’, heeft geen zin. Google vindt dit niet relevant, en laten we eerlijk zijn, dat is het ook niet.
2. Je kan backlinks alleen verzamelen via linksites
Dat je backlinks, links naar jouw site op andere sites, alleen maar kan verzamelen via sites als www.startpagina.nl is onjuist. Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Eén van de beste manieren is om dit te doen aan de hand van blogs. We pakken weer het voorbeeld van een bedrijf die boten verhuurt. Wanneer jij zelf op een blogwebsite schrijft, of er op een blogwebsite een artikel staat over het huren van boten, kan je daar een linkje in verwerken. Als je de blog zelf schrijft kan je zelf het linkje in het artikel verwerken. Wanneer de blog door iemand anders wordt geschreven kan je vragen of er een linkje in verwerkt kan worden naar jouw site. Dit soort linkjes hebben veel meer waarde voor Google. Het linkje moet wederom wel relevant zijn binnen het artikel.
3. Je moet alleen naar je homepage linken
De gedachte dat je alleen naar je homepage moet linken is wederom onjuist. Wanneer je alleen naar je homepage linkt stijgt alleen deze in waarden. Je wilt ook dat je andere pagina’s worden gevonden. Bij het voorbeeld van een website voor botenverhuur, heb je een pagina voor speedboten. Wanneer jij alleen je homepage promoot en mensen vervolgens op ‘speedboten huren’ zoeken, wordt jouw site niet hoog in de zoekresultaten van speedboten weergegeven. Wanneer jij ook voor de categorie pagina ‘speedboten’ linkbuilding hebt gedaan, wordt deze op zo’n moment hoger weergegeven in Google. Dit moet je voor elke categoriepagina doen. Als mensen vervolgens specifiek zoeken naar bepaalde boten, staat je site ook onder die categorieën hoger in de zoekresultaten.
Heb jij wat gehad aan dit artikel? Laat het me weten in de reacties! Kunnen je collega’s en vrienden hier ook wat van leren? Vergeet het artikel dan niet te delen via de social media buttons hier onder.