Hoe zorg je ervoor dat opvalt als je op een beurs staat?
Aanwezig zijn op een beurs is één van de dingen die je kunt doen om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Maar als je tussen allemaal andere bedrijven op een beurs staat, kan het een opgave zijn om op te vallen. Je vindt het misschien spannend om oogcontact te zoeken en een praatje te beginnen, maar je wilt ook niet dat mensen je voorbij lopen en bij de stand van de buren gaan staan. Hoe kun je ervoor zorgen dat je als bedrijf of organisatie opvalt én dat mensen graag bij jouw stand of ruimte staan? In dit artikel geef ik je enkele tips. Lees gauw verder!
Uitdelen van eten en drinken
Gratis eten en drinken uitdelen is altijd een goede zet. Mensen zijn er gevoelig voor als iets gratis wordt voorgeschoteld en ze iets mee naar huis mogen nemen. Een soort souvenir. Het hoeft grote investering voor het bedrijf te zijn; het gaat om het gebaar. Helemaal leuk is natuurlijk als hetgeen je uitdeelt direct een link heeft met het product of de dienst die je levert. Wat ook populair is om een kopje fairtrade koffie uit te delen. Grote kans dat er veel mensen op de geur en smaak afkomen! Een gratis kopje koffie slaan maar weinig mensen af.
Bedenk een originele actie
Probeer een leuke actie te verbinden aan jouw organisatiestand. Een actie waar mensen op af komen, dus waar ze zelf ook iets aan hebben. Wat dacht je bijvoorbeeld van een foto-actie? Maak van mensen een foto in een leuk fotokader met props. Benoem dat de foto’s de volgende dag op social media en op de website van jouw bedrijf of organisatie te vinden zijn en dat de meest originele foto, een leuke prijs wint. Mensen vinden het leuk om de foto als herinnering aan de beurs te hebben en zoeken de foto vaak online op. Vaak worden ook vrienden erin getagd, wat direct weer zorgt voor gratis online publiciteit. Mooi meegenomen!
Kies voor een open stand
Een open stand staat erg uitnodigend en mensen lopen er minder snel voorbij. Zet een aantal statafels neer met wat lekkers, deel glaasjes drinken uit en wees low-profile. Mensen moeten niet direct door twee personen overvallen worden met een verhaal over de bedrijfshistorie, maar begin een gezellig praatje. Begin met vragen naar de persoon zelf, de kans is groot dat iemand uit beleefdheid terugvraagt en je kunt delen wat je wilt vertellen.
Demonstreer
Mensen vinden het leuk om iets te doen te hebben op de beurs en niet alleen maar een rondje te lopen. Harde muziek is niet ideaal, maar je kunt er wel voor kiezen om een leuk filmpje af te spelen. Dit kun je op verschillende manieren laten zien. Bijvoorbeeld via een televisiescherm in je stand, of door middel van Virtual Reality brillen. Dat laatste heeft de voorkeur, omdat je mensen even uit de realiteit haalt en in jouw verhaal meeneemt. Zorg voor een aansprekend filmpje waarin emotie, muziek en beelden de boventoon voeren en laat men kennis maken met jouw bedrijf.
Zorg ook voor het juiste drukwerk om uit te delen terwijl je op een beurs aanwezig bent. Heb jij verder nog ideeën om op te vallen op de beurs? Laat het weten!