Social media marketing anno 2019: do’s en don’ts
Mensen maken in het dagelijks leven steeds meer gebruik van social media. Een deel van de bevolking staat er zelfs mee op en gaat er mee naar bed. We besteden er dagelijks flink wat tijd aan en de verwachting is dat we in 2019 alleen nog maar meer op social te vinden zijn. Dit zorgt voor een verschuiving in medialand. Zo is de voorspelling zelfs dat we in 2019 vaker online dan op televisie naar programma’s kijken. Hierdoor wordt social media marketing het komende jaar nog belangrijker. Op de juiste wijze gebruik maken van social media is voor ieder bedrijf nuttig, zo niet noodzakelijk. Weten hoe jij in 2019 social media marketing effectief kunt inzetten voor je bedrijf? Dit zijn de do’s en dont’s voor het komende jaar!
Don’t: social media marketing zonder strategie
De meeste bedrijven zijn inmiddels actief op social media of zijn voornemens daar spoedig mee te starten. Nog veel te vaak zien we echter dat ondernemers hieraan beginnen, zonder nagedacht te hebben over een goede strategie. Kwam je daar in de voorgaande jaren misschien nog (enigszins) mee weg. In 2019 is het ontbreken van een goede social media marketingstrategie echt ‘not done’. De concurrentie neemt enorm toe op alle social mediakanalen. Wie op wil vallen zal daarom een gedegen plan moeten hebben. Denk goed na wie je wilt bereiken en met wat voor type content. Bepaal je content strategie en pas deze consequent toe. Zo creëer je op al je social mediakanalen een duidelijk merkgevoel, waardoor (potentiële) klanten zich thuis zullen voelen. Onlangs schreven we over wat Tik Tok is en hoe je dat platform voor je social media marketing inzet!
Do: uitbesteden en automatiseren
De concurrentie neemt dus toe. Dat betekent niet alleen dat het nodig is om een goede strategie te ontwikkelen, maar ook dat bedrijven meer tijd en kennis moeten gaan steken in social media marketing. Veel ondernemers hebben die kennis niet zelf in huis. Nog te vaak zien we dat daarom bijvoorbeeld een jonge stagiaire verantwoordelijk gemaakt wordt voor het doen van uitingen op social media. Er zijn binnen de digitale industrie echter steeds meer bureaus die gespecialiseerd zijn in social media. Zij weten alles van de branche en kunnen voor een bedrijf het onderste uit de kan halen. Ondernemers mogen zich in 2019 bewust zijn van het feit dat dit een goede investering is. Wie wil groeien en niet de juist expertise in huis heeft, zal zijn social media marketing moeten uitbesteden. Zo realiseer je groei en kunnen de eigen werknemers zich bezighouden met de werkzaamheden waarin zij wél gespecialiseerd zijn.
Do: gebruik maken van voice en video content
Het willen delen van opmerkingen, zogenaamde comments, ligt aan de basis van het ontstaan van social media. Waren deze comments in de eerste jaren vooral tekstueel, tegenwoordig kan men ook foto’s plaatsen of met plaatjes reageren. In 2018 zagen we al dat social media kanalen de mogelijkheden om voice en video content te plaatsen, aan het uitbreiden zijn. Marketeers stellen vast dat advertenties met bewegende beelden meestal ook veel meer conversies opleveren. Blijf daarom niet achter en maak in 2019 zoveel mogelijk gebruik van gesproken berichten en bewegende beelden op je social mediakanalen!
Zet jij social media marketing al in?
Leuk artikel! Zelf ben ik een beginnend online marketeer dus is dit zeer welkome informatie! Erg interessante blog! Bedankt en ga zo door!