Retro televisie

Waarom televisie marketing verledentijd is

Published On 4 december 2017 | By Steven van Stavoren | Marketing, Offline Marketing

De televisie is decennia lang dé manier geweest om jouw producten of diensten te promoten. Vandaag de dag is het nog steeds een populair medium om je producten en diensten aan te prijzen, maar blijft dit ook zo? Met de komst van streamingdiensten als Netflix en Amazon Prime verandert het landschap van televisie land. In dit artikel vertel ik jou waarom televisie marketing verledentijd is.

Het aantal televisie aansluitingen in Nederland daalt

Al bijna 2,5 jaar lang is het aantal tv-aansluitingen in Nederland aan het dalen. Steeds meer Nederlanders hebben enkel nog internet en/of bellen in hun pakket. Een pakket met alleen internet en zonder TV is al snel 20 euro goedkoper per maand dan een pakket met TV. Wanneer je je bedenkt dat je alle programma’s van de NPO gratis kan terug kijken en die van RTL voor slechts 5 euro per maand kan kijken, lijkt dit een verstandige keuze. Zelfs wanneer je er Netflix naast hebt ben je goedkoper uit. De verwachting is dat het aantal televisie aansluitingen in Nederland blijft dalen. Hierdoor wordt het bereik van jouw advertentie op televisie steeds kleiner.

Vooral ouderen kijken nog fanatiek televisie

Uit onderzoek blijkt dat vooral 65+ers nog fanatiek televisie kijken. Er zijn op dit moment erg veel ouderen in Nederland vanwege de vergrijzing. Niemand is echter een eeuwig leven beschoren wat betekent dat deze doelgroep op een gegeven moment simpelweg niet meer zal bestaan. Natuurlijk zullen er altijd 65+ers zijn, maar niet zoveel als dat er op dit moment zijn. Daarnaast is de verwachting dat de ‘nieuwe’ 65+ers minder trouwe tv kijkers worden omdat zij wellicht al wel vertrouwd zijn met streamingdiensten zoals Netflix. Hierdoor neemt het aantal televisie kijkers de komende jaren alleen nog maar verder af.

Online verkeer stijgt nog altijd

Nederland is een internet land. In Nederland gebruikt 92,1% van de mensen internet, ter vergelijking, in een land als Portugal is dit slechts 55,6%. Wanneer meer dan 90% van de Nederlanders op internet zit, is de kans groot dat jouw doelgroep zich daar ook bevind. De intensiviteit van het internetgebruik neemt ook nog altijd toe. Conclusie: Het aantal tv-kijkers daalt terwijl het aantal internetgebruikers groeit. Dit is het juiste moment om te starten met online marketing.

Betere targeting online

Zoals besproken in het vorige kopje is internet tegenwoordig erg belangrijk, belangrijker dan televisie. Naast het feit dat het meer dagelijkse gebruikers heeft, en dit aantal nog altijd groeit, heeft het internet nog één groot voordeel ten opzichten van de Televisie. Het targetten van je doelgroep is een stuk makkelijker! Wanneer jij rond de samenvattingen van de Eredivisie reclame tijd inkoopt weet je natuurlijk wel dat er voornamelijk mannen naar kijken, maar veel specifieker dan dat wordt het niet. Bij internet ligt dat heel anders. Men kan specifiëren op geslacht, leeftijd, woonplaats en zelfs tot in detail treden van bepaalde interesses. Dit alles vergroot de kansen dat jouw advertentie een doelgroep bereikt die ook daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw producten. Gevolg hiervan is dat jij je promotie waarschijnlijk een stuk sneller terug verdiend!

Al deze dingen bij elkaar zorgen ervoor dat je niet anders kan concluderen dan dat televisie marketing verledentijd is. Wat denk jij? Is de televisie marketing nog te redden? Laat het me weten in de reacties! Vind jij dit een leuk artikel? Vergeet hem dan niet te delen via onderstaande social media buttons.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 2   Gemiddelde:  3.5/5]

About The Author

Mijn naam is Steven van Stavoren en ik ben 39 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. lange tijd heb ik voor een reclamebureau gewerkt en ik werk nu enkele jaren voor een evenementenbureau. Ik ben gek op mijn werk en verdiep me graag in alles wat te maken heeft met evenementen of marketing. Vanuit deze gedachte schrijf ik ook mijn blogs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *