Hoe meet je het succes van een corporate video op je website?
Je hebt een of meerdere video’s op je website geplaatst waarmee je bezoekers informeert over je bedrijf. Goede zet! Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 60% van de online gebruikers voorkeur geeft aan het kijken van een video, dan aan het lezen van een tekst. En wist je dat websites met video’s gemiddeld 10 keer langer worden bezocht en 41% vaker worden aangeklikt in de resultaten van de zoekmachine? Cijfers van zo’n algemeen onderzoek zijn erg interessant. Maar wat levert jouw corporate video nou precies op? In dit artikel wordt uitgelegd hoe je het succes van je corporate video meet. Enige kennis van Google Analytics is vereist.
1. Bepaal succesfactoren
Eerst even terug naar de basis. Wat is het doel van de website waar de video op staat? Als je weet wat het doel is, kan je onderzoeken in hoeverre de corporate video hieraan bijdraagt. De eenvoudigste tool om doelen te meten is Google Analytics. Zorg ervoor dat je doel hier gemeten kan worden.
Voorbeelden van doelen die wel meetbaar zijn in Analytics:
- Aantal weergaves van belangrijke pagina
- Aantal ingevulde contactformulieren
- Aantal ingevulde offerteformulieren
- Aantal content downloads
Voorbeelden doelen die niet meetbaar zijn in Analytics:
- Aantal telefoontjes
- Aantal verstuurde e-mails vanuit een mailprogramma
- Aantal offline bezoeken
2. Stel conversiedoelen in
Nu moet het doel in Analytics worden aangemaakt als conversiedoel. Door deze instelling verzamelt Analytics alle gegevens omtrent het behalen van het doel vanaf het moment dat het is ingesteld. Je kan meerdere doelen kiezen en aanmaken. Lees meer over het instellen van conversiedoelen in de Google handleiding.
3. Stel een gebeurtenis in
Gebeurtenissen zijn gebruikersinteracties binnen de website die standaard niet gemeten worden in Analytics. Er moet een Gebeurtenis worden ingesteld voor elke video op de website, zodat Analytics de interacties rondom de video kan meten. Helaas is dit een technisch verhaal. Je leest meer over Gebeurtenissen en het instellen ervan in de Google handleiding.
4. Stel hypotheses op
Als het goed is heb je nu conversiedoelen ingesteld en worden de interacties van je corporate video gemeten. Nu is het mogelijk data te verzamelen van bezoekers die de video hebben bekeken en die data te vergelijken met bezoekers die de video niet hebben bekeken. Je kunt hiervoor hypothese opstellen en die bijhouden in een aangepaste rapportage.
Voorbeeld van hypotheses:
- Het aantal bezochte pagina’s van bezoekers die de video hebben bekeken, is hoger dan die van bezoekers die de video niet hebben bekeken
- Het aantal behaalde conversiedoelen van bezoekers die de video hebben bekeken, is hoger dan die van bezoekers die de video niet hebben bekeken
- Het aantal terugkerende bezoekers is hoger bij bezoekers die de video eerder hebben bekeken, dan bij bezoekers die de video niet eerder hebben bekeken
5. Maak aangepaste segmenten aan
Met Geavanceerde segmentatie kunnen alle bezoekersgegevens uitsplitst worden in overzichtelijke stukken. Maak een segment aan voor gebruikers die een of meerdere video’s hebben bekeken en gebruikers die geen video hebben bekeken. Je leest meer over aangepaste segmenten en het instellen ervan in de Google handleiding.
6. Analyseer de conversiegegevens
Ga terug naar de rapportagepagina van Analytics en scroll naar beneden om het doeloverzicht in te zien onder de conversie tab. Hier vind je alle gegevens omtrent de conversiedoelen die je eerder hebt ingesteld (aantal ingevulde contactformulieren e.d.).
- Klink bovenin het scherm op Alle sessies
- Vink Alle Sessies uit
- Vink de twee aangepaste segmenten aan (wel en geen video bekeken).
- Klik op toepassen
Analytics laat nu conversiegegevens zien en maakt daarbij onderscheid tussen bezoekers die wel en niet de video hebben gezien. Je kunt nu de hypothese testen of bezoekers die de video wel hebben gezien meer conversies opleveren dan bezoekers die de video niet hebben gezien. Houd er rekening mee dat het even duurt voordat deze gegevens zichtbaar zijn als je de conversiedoelen pas net hebt aangemaakt.
Je kunt de aangepaste segmenten bij alle soorten gegevens toepassen binnen de Analytics rapportage. Wanneer je al je hypotheses in een overzicht wilt kunnen testen, maak dan gebruik van aangepaste rapportages. Met een aangepast rapport kun je specifieke gegevens laten weergeven, opslaan en bewerken. Dit is te vergelijken met een dashboard. Je leest meer over aangepaste rapporten en het instellen ervan in de Google handleiding. Mocht je nog aanvullende informatie nodig hebben, laat hieronder een comment achter.
Dit artikel werd je aangeboden door Funk-e uitlegvideo’s.