Data gedreven marketing

Data gedreven marketing: hoe zet je dit succesvol in?

Published On 2 november 2020 | By Bobby van Dijk | Artificial Intelligence, Marketing

Data is nodig om marketingcampagnes succesvol in te zetten. Wist je dat de gemiddelde marketeer circa 24 tools gebruikt om marketingactiviteiten uit te voeren en te meten? Steeds meer en innovatievere mogelijkheden worden bedacht om aan data te komen. Hier komt data gedreven marketing in het plaatje. Maar wat is het en hoe zet je dit succesvol in? Wij leggen het je uit.

Wat is data gedreven marketing?

Voordat we ingaan op de trends en ontwikkelingen, beantwoorden we eerst de vraag: Wat is data gedreven marketing? Data gedreven marketing, ofwel, data driven marketing is het verzamelen en analyseren van klantdata om op basis daarvan marketingactiviteiten effectief in te richten. Voorbeelden van zulke gegevens die bedrijven vaak al hebben zijn onder andere het aantal aankopen en/of aanmeldingen voor hun nieuwsbrief. Hoe je data gedreven marketing succesvol inzet, leggen we hieronder uit.

Klantdata op basis van Customer Data Platforms

Tegenwoordig wordt de focus steeds vaker focus gelegd over persoonlijke benadering. Om dit voor je klanten te realiseren is het van belang dat je klantdata verzamelt. Ofwel, data over hun gedrag. Met behulp van het Customer Data Platform sla je zulke gegevens op. Een CDP is een platform waarin diverse klantgegevens worden verzameld, zowel intern als extern.  Dit platform wordt als het ware een database met het inzicht van gegevens uit Google Analytics, maar dan wel op het gebruikersniveau van de klant. Klantdata op basis van Customer Data Platforms helpen hierdoor om de juiste boodschap, op het juiste moment en via het juiste kanaal aan de juiste klant te geven. Dit geldt voor zowel online als offline kanalen. Wil je meer weten over CPD? Lees dan even het artikel over customer data platforms: waarom ieder bedrijf er een zou moeten hebben. Voorbeelden van Customer Data Platforms zijn:

  • CRM-systemen
  • Kassasystemen
  • E-mailsystemen
  • Marketing automation-systemen
  • Data Management Platforms

 

Voorbeeld

Customer Data Platform

Bron: Leaderbox.com

Data driven marketing met data visualisatie

Alles is meetbaar bij online marketing. Dit resulteert in diverse tools waar bedrijven gebruik van maken. De bekendste tools zijn Google Analytics en CRM. Op basis van de data is het natuurlijk de bedoeling dat je daarvanuit je campagnes zo snel mogelijk bijstuurt. Hoewel de resultaten uit dit soort tools erg waardevol zijn, is het alleen maar neerzetten van cijfers niet echt prettig om naar te kijken. Daarom verstandig om gebruik te maken van data visualisatie. Je maakt de verzamelde en geanalyseerde data visueel zodat het voor zowel jezelf als voor de ander makkelijker is om de resultaten te lezen. De data visueel maken doe je via een dashboarding-tool. Deze tool combineert namelijk diverse bronnen in één visuele weergave. Je hebt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om gebruik te maken met sprekende elementen zoals smileys, groene en rode meters. Zo laat je duidelijk zien wat de resultaten zijn van je inspanningen. Een bekende tool voor data visualisatie is van Google, namelijk de Google Datastudio.

 

Voorbeeld

Data visualisatie

Bron: Digitalmeta.com

Automatiseer marketingcampagnes

Verzamelde en geanalyseerde klantdata geeft inzicht in de customer journey van elke klant. Hierbij stel je bijvoorbeeld de vraag: Langs welke touchpoints. Ofwel, contactmomenten gaan mijn klanten langs voordat ze overgaan tot conversie? De belangrijkste momenten waar je klanten langsgaan, benut je deze door het inzetten van automatische triggers via het juiste kanaal. Houd er rekening mee dat het automatiseren van marketingcampagnes niet betekent dat het klantcontact minder persoonlijk wordt. Automatisering voor bepaalde campagnes maakt het juist mogelijk om een boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon te sturen. Waar eerst aparte los staande marketingcampagnes voor gemaakt moesten worden, gaat dat met behulp van gedreven marketing tegenwoordig via één. Een aantal voorbeelden van marketingcampagnes die op basis van klantdata geautomatiseerd worden, zijn:

  • Wanneer een klant voor een lange tijd niets heeft besteld, stuurt het systeem de klant een relevante aanbieding die bij hem of haar past.
  • Nieuwsbrieven wekelijks of maandelijks sturen naar de mensen die zich hiervoor hebben aangemeld.
  • Wanneer een lidmaatschap op het punt staat te verlopen, wordt er naar de klant een persoonlijk verlengingsaanbod geboden.
  • Een melding sturen als iemand iets vergeten is in zijn of haar winkelwagen.

 

Voorbeeld

Automatiseer marketingcampagnes

Bron: Milled.com

Voorspellende analyse

Door de ontwikkeling van Artificial Intelligence het mede mogelijk om op basis van klantdata, te voorspellen hoe je bezoekers zullen gedragen. De uitkomsten worden dus voorspeld met een voorspellende analyse. Netflix maakt hier onder andere gebruik van door te voorspellen welke series of films jij leuk gaat vinden. Zij creëren als het ware voor jou een persoonlijke landingspagina. Dit doen ze op basis van de volgende data die ze over jou beschikken:

  • Welke genre je het meest bekijkt.
  • Welke films en series je al hebt gekeken.
  • Wat je zoekwoorden zijn geweest die je op Netflix hebt ingevuld.
  • Welke previews je bekeken hebt en voor hoelang.
  • Wanneer en hoe vaak je gebruik maakt van Netflix.

Voorbeeld

Voorspellende analyse

Wil je meer weten over Artificial Intelligence? Lees het artikel: wat betekent AI? Bekijk 6 voorbeelden.

Data gedreven marketing: stap voor stap

  1. Er zijn diverse data gedreven marketing mogelijkheden. Maar waar moet je nu precies beginnen? Begin bij het analyseren van je klanten die je nu hebt en waar ze naar op zoek zijn. Op basis van deze informatie richt je je website in om je klanten zo goed mogelijk te bedienen.
  2. Analyseer hoe het aankoopproces van je bezoekers verloopt en maak het inzichtelijk en duidelijk voor jezelf. Het moment waarop bezoekers afhaken, kan je wellicht aanpassen zodat dit in ieder geval minder gebeurd.
  3. Kijk naar je huidige content. Is die nog relevant en up-to-date? Pas content aan waar het nodig is en/of voeg nieuwe content toe als je website toe is aan een update.

 

Conclusie over data gedreven marketing succesvol inzetten

Bij data gedreven marketing is het hebben van grote hoeveelheden niet altijd handig. Hierdoor kan het namelijk lastig zijn om structuur en overzicht te houden. Het is voornamelijk belangrijk om inzicht te hebben over wat je daadwerkelijk wil weten. Bepaal daarom altijd een concreet doel. Wanneer je precies weet wat je wil weten, start je zorgvuldig met het verzamelen van de data. Om de juiste conclusie te trekken, is het natuurlijk belangrijk dat je correcte en complete data verzamelt.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

About The Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *